ლევან ლომინაშვილმა პროდუქტის დიზაინის შექმნა აქტიურად დაახლოებით სამი წლის წინ დაიწყო. დღესდღეობით მის შესახებ 700-მდე პუბლიკაციაა მომზადებული, თუმცა საქართველოში მისი კომპანიის არსებობასა და საქმიანობაზე ერთეულებმა თუ იციან. კომპანიას, რომლის ნამუშევრებიც მსოფლიოს ისეთი გავლენიანი გამოცემების გვერდებზე ხვდება, როგორიცაა: Elle décor, Vogue, Icon, Tatler, British GH, Instyle და სხვა, ჩვენს ქვეყანაში, მუშაობის სათანადო პირობები არ აქვს. ვინაიდან ჩვენში არც შესაბამისი წარმოება არსებობს და არც ბაზარი, ლევან ლომინაშვილის გეგმები საზღვარგარეთის ქვეყნებს უკავშირდება. ის და მისი კომპანია აქტიურად მონაწილეობს მსოფლიოს მასშტაბით გამართულ სხვადასხვა გამოფენაში. ოფისში
- პროფესიით არქიტექტორი ვარ. თბილისის პოლიტექნიკური უნივერსიტეტი დავამთავრე და ამ განხრით ვმუშაობ. დიზაინის მიმართულებით მუშაობა 2013 წლიდან დავიწყე. XVIII-XIX საუკუნემდე დიზაინი არქიტექტურის ნაწილი იყო, ანუ არქიტექტორი აკეთებდა დიზაინერის საქმესაც. XIX საუკუნის შემდეგ, პროფესიების გართულების გამო, ნელ-ნელა ისინი ერთმანეთს გამოეყო, რადგან ერთი ადამიანი ვეღარ აუდიოდა ყველაფერს. თუმცა, ჩემი აზრით, არქიტექტორი უნდა აკონტროლებდეს არა მხოლოდ პროექტს, არამედ ის დაინტერესებული უნდა იყოს საბოლოო შედეგით. არქიტექტურა მშენებლობასთან უნდა იყოს მიბმული. დასავლეთში ამგვარი სისტემა მუშაობს, ჩვენში კი რატომღაც მიაჩნიათ, რომ არქიტექტორის მოვალეობა მხოლოდ არქიტექტურული პროექტია და მას შემდეგ რა ხდება, მისთვის საინტერესო აღარაა. ეს რუსული, საბჭოთა სკოლის გავლენაა, დასავლეთში კი არქიტექტორები, ფაქტობრივად, ცხოვრობენ საკუთარ მშენებლობებზე და ყველაფერს აკონტროლებენ. როცა ყველა გადაწყვეტილებას სხვა იღებს და შენ მხოლოდ მიმტანის ფუნქცია გეკისრება, აქედან გამომდინარე, ვერც ერთ ჩემი პროექტის მიხედვით რეალიზებულ საქმეზე, ვერ ვამბობ, რომ ის ჩემი პროექტია.
რაც შეეხება დიზაინით დაინტერესებას, ეს ჩემთვის ძალიან ორგანული იყო. ვფიქრობ, შეიძლება მიზეზი ისიცაა, რომ ვინაიდან არქიტექტურაში ჩემი შემოქმედებითი პოტენციალის რეალიზება შეუძლებელი იყო, ამ სფეროში გადავინაცვლე. თუმცა, არქიტექტურა არ მიმიტოვებია, გასამრჯელოს ამ საქმით ვიღებ, მაგრამ დიზაინში ვაკეთებ ყველაფერს, რაც მინდა და ამ მხრივ შეზღუდვა არ მაქვს.
- როგორი იყო ამ კუთხით თქვენი პირველი ნამუშევრები?
- საკმაოდ ინფანტილური, რომელიც, რა თქმა უნდა, გავანადგურე (იღიმის). ერთ-ერთი პირველი, რომლის შენარჩუნებაც ჩავთვალე, რომ ღირდა, ბეტონის მენორაა. საერთოდ, მშენებლობის თემას ხშირად ვიყენებ დიზაინში. რადგან წარსულში ეს ერთი სფერო იყო, ჩემთვის დღემდე ასევე რჩება. მე ვაქვეყნებ მხოლოდ იმ ნივთებს, რომლებიც შესრულებულია, თუმცა, სამწუხაროდ, ვინაიდან საქართველოში მრეწველობა არ არსებობს (კომუნისტების დროს თუკი რამ იყო, ისიც განადგურებელია, ახალი ტექნოლოგიები არ შემოსულა და რაც არის, წარმოუდგენლად მაღალი ფასი აქვს), ამიტომ ამ ნივთების სამრეწველო ხარისხით შესრულება არ ხერხდება.
- სად იქმნება ეს ნივთები?
- საქართველოში, სახელოსნოებში, კუსტარულად. ერთი ნივთის პროტოტიპისთვის ეს მისაღებია, მაგრამ...
- ანუ სერიული ხასიათი ვერ აქვს დასახელებული მიზეზების გამო, არა?
- დიახ, და თან საზოგადოებას არ აინტერესებს ამ ტიპის ნივთები, არც მათი ესთეტიკური და არც ფილოსოფიური თვალსაზრისით. შეიძლება ერთ, ორ, ან ათ ადამიანს მოეწონოს, მაგრამ მრეწველობაში ამ რაოდენობის ნივთს ვერ დაამზადებ. თუ აწარმოებ, ასი ან ათასი ეგზემპლარი მაინც უნდა შექმნა.
- რომელ ქვეყნებში შეინიშნება ყველაზე დიდი დაინტერესება თქვენს პროდუქტზე?
- ინდუსტრიულად განვითარებულ ქვეყნებში - კორეა, ჩინეთი, დიდი ბრიტანეთი, იტალია, ბრაზილია, რუმინეთი და ა.შ. სადაც ფასობს პროდუქტის დიზაინი და იციან მისი მნიშვნელობა ამის ანალიზი ვებ-გვერდის მიხედვითაც შეიძლება. 2013 წლიდან დღემდე 700 პუბლიკაცია მაქვს, აქედან 40 ნაბეჭდი ვერსიაა, დანარჩენი კი - ონლაინგამოცემები.
- საინტერესოა, როგორ ახასიათებენ თქვენს ნივთებს და რას წერენ მათზე...
- როგორ გითხრათ... იშვიათად არის ნეგატიური შეფასებები. აი, მაგალითად, წიგნებისგან დამზადებული ჰანტელებისთვის ვანდალიზმში დამდეს ბრალი. ეჭვობენ, რამდენად კომფორტულია ამ ნივთების მოხმარება. კიდევ ერთი კრიტიკული შენიშვნა იყო პროდუქტების წარმოდგენასთან დაკავშირებით. ზოგს არ მოსწონს, რომ ამა თუ იმ ნივთს მოდელი წარმოადგენს, რადგან ამ შემთხვევაში ყურადღება გადადის ადამიანზე და არა ნივთზეო. ზოგი კი პირიქით - აღნიშნავს, რომ ეს ნივთები კრეატიული, განსხვავებული და უჩვეულოა.
- თქვენი ნივთების დიზაინის შექმნისას მხოლოდ ვიზუალურ მხარეზე ფიქრობთ, თუ მის მნიშვნელობასაც ითვალისწინებთ?
- ყველაფერი მეტ-ნაკლებად ფუნქციური უნდა იყოს, უმნიშვნელოვანესია დიზაინისა და ნივთის წარმოების ხარისხი, და თუ რამდენად უცხო და განსხვავებულია ის. საერთოდ, მე დარვინისტი ვარ და ვფიქრობ, ახალი ფორმები უნდა წარმოიქმნას იმისთვის, რომ შემდეგ მათგან საუკეთესო პროდუქტის არჩევა მოხდეს. ისევე, როგორც ბიოლოგიაშია - ჩვენ ვიცვლებით, მუდმივად სიცოცხლის ახალი ფორმები იბადება, იმისთვის, რომ უძლიერესებმა გაიმარჯვონ.
- ფერადი ჭადრაკი, რამდენიმე ტონალობაში გადაწყვეტილი ფიგურები. ამ ნამუშევარს თქვენს ოფისში ვხედავ. მხოლოდ ერთი ეგზემპლარია, თუ სხვაც არსებობს?
- ჯერჯერობით ერთია. ჭადრაკი ტრადიციულად ორ ფერშია, შავ-თეთრი, ღია და მუქი მერქნით. ჩემი ჭადრაკის იდეა (რომ მასში თბილი და ცივი ფერები ყოფილიყო) ბიბლიოთეკიდან წამოვიდა. ოთახში წითელი ბიბლიოთეკა მაქვს. საერთო კონტექსტში წითელი ითქმის, მაგრამ არც ერთი წიგნი ერთი და იმავე ფერის არ არის. ღია ვარდისფრიდან დაწყებული, მუქ ყავისფრამდე ყველა ფერი აღიქმება ისე, როგორც წითელი. თუ ჩვენი თვალი და ტვინი ამას ასე აღიქვამს წიგნების შემთხვევაში, რატომ არ შეიძლებოდა ეს იდეა სხვაგანაც გამოეყენებინათ?! ხედავთ, რომ ჭადრაკზე მოწინააღმდეგე ფიგურები მკაფიოდ გამოირჩევა ერთმანეთისგან? რაც შეეხება ფორმას, ესთეტიკურად მინიმალისტი ვარ, თუმცა, თავს არ ვიზღუდავ. ამ შემთხვევაში შევეცადე, რაც შეიძლება მცირე განსხვავება ყოფილიყო ფიგურებს შორის, ამავდროულად ყველაფერი ერთნაირი და სტილისტიკურად გამართული გამოსულიყო. საერთოდ, საკუთარი ნამუშევრების ძალიან დიდი სელექცია მიხდება. როგორც წესი, 70-80% ნადგურდება. საკუთარ თავში შიდასელექციას ვახდენ.
- უკვე შესრულებული ესკიზი და ნამუშევარი ნადგურდება, თუ იდეას გულისხმობთ?
- იდეა, ნახაზი, ყველაფრის განადგურება შემიძლია, რადგან მიმაჩნია, რომ მხოლოდ საუკეთესო ნიმუშების პუბლიკაცია შეიძლება.
- ბიბლიოთეკაზე გკითხავთ, წიგნებს თემატურად არჩევთ თუ მათ უპირატესობა მხოლოდ წითელი ფერის მიხედვით მოიპოვეს?
- ამ შემთხვევაში ფერის მიხედვით და არა თემატურად (თუმცა, ბიბლიოთეკაში ძირითადად ნახავთ წიგნებს დიზაინზე, არქიტექტურასა და ხელოვნებაზე, ჟურნალებიც შესაბამისად ამ თემებზეა), მაგრამ ამ ყველაფერში არის ირონიაც - წიგნის ბედი თანამედროვე სამყაროში.
- დახრილი ავეჯი: სკამები, მაგიდები. როგორ შეიქმნა ეს ნამუშევრები? როგორც ფოტოებზე ვნახე, ფუნქციური ნივთებია...
- ისინი “სერია 60”-დანაა. ეს ნივთები 30 გრადუსითაა დახრილი და დარჩენილი 60 გრადუსის მიხედვით ვუწოდე ასე. ამ მეთოდით დამზადებულია 2 სკამი და ამდენივე მაგიდა, მაქვს კიდევ საწოლი, რომლის რეალიზებასაც მომავალში ვაპირებ. ყველაზე დიდი წარმატება ამ ნივთებს ჰქონდა. ჩვენ მონაწილეობა მივიღეთ და ნომინირებული ვიყავით German Design Award-ზე. თავად წარგვადგინეს, არ მეგონა, ყურადღებას თუ დავიმსახურებდით, ამიტომ ნივთების ნაცვლად ფოტოები გავგზავნეთ. ნამუშევრებმა ჟიურის მესამე კატეგორიის სპეციალური პრიზი დაიმსახურა, რაც ჩემთვის მოულოდნელი იყო. ფაქტობრივად, ეს არის ნივთები თავიანთი შესაძლებლობების ზღვარზე. თითქოს ცოტაც და წაიქცევა და რეალურად ასეცაა. ორი ვარიანტია, ხე და ლითონი. ჩემი აზრით, ლითონი უფრო ელეგანტურია.
- თქვენი დიზაინით შექმნილი ნივთების ნაწილი მხოლოდ ოფისში გაქვთ თუ სახლშიც ინახება?
- როცა საკმარისი რაოდენობა შეგროვდება და ოფისში აღარ დაეტევა, ალბათ ბინაშიც გადაინაცვლებს.
- თქვენი აზრით, ეს ავეჯი ოფისის ინტერიერს უფრო უხდება თუ სახლისას?
- ჩემთვის არ არსებობს პირადი და საზოგადოებრივი სივრცე; ნივთი ოფისისთვის და ნივთი სახლისთვის. ისევე, როგორც არ არსებობს სამუშაო დრო და არასამუშაო დრო. ეს ყველაფერი გაერთიანებულია. პირადად ჩემი კომფორტისთვის ეს ავეჯი ნებისმიერ ადგილას მისაღებია - შინ და ოფისშიც.
- იმ კედლებში, სადაც ცხოვრობთ, კიდევ რა არის თქვენი კომფორტისთვის აუცილებელი?
- მთავარია, მოგწონდეს შენი ნივთები და თავს მშვიდად და კომფორტულად გრძნობდე.
- როგორ ფიქრობთ, არსებობს ავეჯის მოდა?
- რა თქმა უნდა. ავეჯის მიხედვით, მის მფლობელზე ბევრი რამის ამოკითხვაც კი შეიძლება - ადვილად შეგიძლია გაიგო, ვისთან გაქვს საქმე. შეიძლება ადამიანი იყოს დიდი ინტელექტუალი და საერთოდ არ აინტერესებდეს და ვერ ხედავდეს იმ ნივთებს, რაც მის გარშემოა. მე ვიცნობ ასეთ ადამიანებს. ყველაფერი ტვინია, გააჩნია, რომელი ნახევარსფეროს რა ზონები გაქვს განვითარებული.
- საბჭოთა საქართველოში იყო ისეთი ტენდენცია, რომლის მიხედვით სახლში უნდა გქონოდა ისეთი ნივთები, როგორიცაა: “გორკა”, როიალი, მადონას სერვიზი და ა.შ. დღეს რა სურათი იკვეთება? ამ მხრივ რა სიტუაციაა საქართველოში და არის თუ არა დიზაინის თვალსაზრისით აღსანიშნავი სიახლეები?
- თქვენ ახლა იმ ნივთებზე საუბრობთ, რომელიც ადამიანის სტატუსს გამოსახავდა. დღესაც ბევრს აქვს ეს ნივთები, მაგრამ მოდის ცვლილებასთან ერთად მეტ-ნაკლებად ისინიც შეიცვალა. თუმცა, ჩემი აზრით, ზოგადად გემოვნებასთან დაკავშირებით კატასტროფული მდგომარეობაა. რასაკვირველია, ბევრი ფიქრობს, რომ ქართველებს ძალიან კარგი გემოვნება გვაქვს, მაგრამ მე ასე არ ვფიქრობ. მასა ერთნაირია და ზუსტად ასეთივეა მათი სილამაზის აღქმის უნარი. ამიტომ ვხვდებით ერთნაირ “გორკებს”, სათამაშოებს და ა.შ. იშვიათად, რამე განსხვავებულს.
- ბატონო ლევან, სათვალეების შესახებ არაფერი გვითქვამს...
- 9 მოდელი გავაკეთე. მათ შორისაა ნაქსოვი სათვალე, რომელიც ზამთრის სეზონისთვისაა განკუთვნილი. არქიტექტორებისთვის მუყაოს სათვალე მაქვს. ვინც პირსინგს ატარებს, მათთვის მოსახერხებელი იქნება ცალ თვალზე დასამაგრებელი შუშა და ა.შ.
- დღესდღეობით რაზე მუშაობთ?
- სელექციის შემდეგ, პორტფოლიოში 100-მდე ნამუშევარი დამიგროვდა. ამჟამად რამდენიმე ახალ პროდუქტზე ვმუშაობ და ჩემს გეგმებში, რასაკვირველია, შედის ნელ-ნელა დასავლეთის ბაზარზე ინტეგრირება. პროდუქტი უნდა მოხვდეს არა მხოლოდ ონლაინგამოცემებში, ჟურნალებსა და წიგნებში, არამედ რეალურად წარმოებაში უნდა ჩაეშვას.
- რომელ ქვეყნებში გსურთ თქვენი იდეების განხორციელება?
- ბრიტანეთში, ამერიკის შეერთებულ შტატებში, გერმანიასა და ჰოლანდიაში. დღესდღეობით დიზაინისთვის ყველაზე წამყვანი ეს ქვეყნებია.
ანა კალანდაძე
მასალაში გამოყენებულია: დარო სულაკაურისა და ფოტოლაბორატორია “ნაკანი-მამასახლისის” ფოტოები
კომენტარები
ერთადერთი რაც არ მომეწონა გადმობრუნებული შვიდტოტაა.
ხომ არ წასატანისტებს ავტორი ? :-)