თბილისი, ივანე ჯავახიშვილის #7... ამ სახლში 1889-1901 წლებში ილია ჭავჭავაძე ცხოვრობდა. თუმცა, მისი თანამედროვენი ადამიანს, რომელმაც ჩვენი ქვეყნის ისტორიაში უდიდესი წვლილი შეიტანა, ნიკოლოზის ქუჩა #21-ში აკითხავდნენ. აქვე იყო მოთავსებული გაზეთ "ივერიის" რედაქცია და სტამბა. დღეს თბილისის ილია ჭავჭავაძის ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმი დამთვალიერებელს კვირისა და ორშაბათის გარდა, ყოველდღე, 11:00-დან - 17:00 საათამდე მასპინძლობს...
თავისი 70-წლიანი ცხოვრების მნიშვნელოვანი ნაწილი ილიამ ამ სახლის კედლებში გაატარა. ამ სახლში ილია და ოლღა ჭავჭავაძეები ილიას დასთან, ელისაბედ საგინაშვილთან ერთად 1889 წელს გადავიდნენ. შენობა, თავად გრუზინსკის ეკუთვნოდა. ელისაბედის
სახლის ერთი ნაწილი საცხოვრებლად გამოიყენებოდა, ხოლო მეორე ეთმობოდა სარედაქციო სამუშაოებსა და საქველმოქმედო საქმეს - სახლის რამდენიმე ოთახი ილიამ უფასოდ დაუთმო ექიმ მიხეილ გედევანიშვილს. უფასო სამკურნალოში გადაუდებელ სამედიცინო დახმარებას უწევდნენ პაციენტებს. გაზეთ "ივერიის" ფურცლებიდან ვგებულობთ, რომ იქ მისულ ადამიანებს არა მხოლოდ პირველადი დახმარება, არამედ სხვადასხვა ოპერაციაც უტარდებოდათ. სარდაფში იყო მოთავსებული აფთიაქი, ავეჯის სახელოსნო და სტამბა.
* * *
ჭავჭავაძეები აქ 1901 წლამდე ცხოვრობდნენ. 1902 წელს ილია საცხოვრებლად გადავიდა თბილისში ჩუბინაშვილის ქუჩის #22 სახლში, რომელიც ბარბარე ღვინიაშვილისგან საკუთარი სახსრებით შეიძინა და თავისი გემოვნებით მოაწყო. ძველ კარ-მიდამოში ელისაბედ საგინაშვილი დარჩა.
ილია ჭავჭავაძის დაბადებიდან 150 წლისთავზე, 1987 წელს ივანე ჯავახიშვილის ქუჩის სახლში მუზეუმი გაიხსნა. საიუბილეოდ აღდგა მემორიალური ნაწილი. ესაა: "ივერიის" რედაქტორის სამუშაო, სასტუმრო და სასადილო ოთახები. ასევე მოეწყო თემატურად მრავალფეროვანი სტაციონარული ექსპოზიცია, რომელიც მოგვითხრობს ილია ჭავჭავაძის ცხოვრებისა და მოღვაწეობის შესახებ. 1987 წლის შემდეგ გამოფენები მუდმივად განახლების პროცესშია და ეპოქის მოთხოვნებს ეხმიანება...
ვინაიდან მუზეუმი მემორიალურია, ძირითად ფონდს წარმოადგენს ილია ჭავჭავაძის პირადი მემორიალური ნივთები, დოკუმენტები, მისი დროის ისტორიული გარემოს ამსახველი მასალები, ნაწარმოებთა კრებულები, სამეცნიერო შრომები, მოგონებები, ეპისტოლარული მემკვიდრეობა, და სხვა. ფონდი მუდმივად მდიდრდება მუზეუმში წარმოებული შეგროვებითი საქმიანობის შედეგად.
მუზეუმის მემორიალური ნაწილი ძირითადად იმ ადამიანთა მიერ სხვადასხვა დროს შემატებული ნივთებით არის გამდიდრებული, რომლებიც მისი თანამედროვენი იყვნენ და მათ ოჯახებში სხვადასხვა გზით მოხვდა. სამწუხარო ფაქტია, რომ გარდაცვალების შემდეგ, განსაკუთრებით 20-იან წლებში საჯაროდ იყიდებოდა ილიას ქონება. მუზეუმებს მისი ნივთების დაბრუნება წლების განმავლობაში უწევდათ. ერთ-ერთი ასეთი ფორმა იყო მათი შეძენა, რომელიც სამუზეუმო საქმიანობაში დიდი ხნის წინ დამკვიდრებული პრაქტიკაა. ილიას ნივთების დიდი ნაწილი, მისი გარდაცვალების შემდეგ თავმოყრილი იყო ქართველთა შორის წერა-კითხვის გამავრცელებელი საზოგადოების ბინაში. შემდეგ მაშინდელ მწერალთა მუზეუმს გადაეცა, რომელსაც 1938 წელს საქართველოს სახელმწიფო ლიტერატურის მუზეუმი ეწოდა.
სასტუმრო და სასადილო
ორსართულიანი შენობა, დიდი შუშაბანდითა და ბაღით. დღეს აქ ვარდი და ზამბახი ყვავის და განსაკუთრებით ლამაზია გაზაფხულსა და ზაფხულში. ილიას ველური ვარდი და იასამანი ჰყვარებია, რომლებიც აქ მისი ცხოვრების პერიოდში ხარობდა.
შენობა ძველია, რეკონსტრუქციასა და რესტავრაციას საჭიროებს და ბუნებრივია, იმ სახით არ გამოიყურება, როგორც ილიას დროს, თუმცა, მისი თანამშრომლები ცდილობენ, ის სურათი "დახატონ", როგორც ილიას სიცოცხლეში იყო.
ეზოს რამდენიმე შემოსასვლელი ჰქონდა. ჭავჭავაძეების გარდა, ოთახები მომსახურე პერსონალს, სარედაქციო სამუშაოებში ჩართულ თანამშრომლებს და მათ მუშაობას ეთმობოდა. მემორიალური ნაწილი აღდგენილია ილიას თანამედროვეთა მიხედვით, ვინც სახლის ხშირი სტუმრები იყვნენ და ასეთები "ივერიის" რედაქციას ნამდვილად ბევრი ჰყავდა. სამი ათეული წლის განმავლობაში ილიას გაზეთი იყო სარბიელი, სადაც რედაქტორის თანამოაზრეებს თავისუფლად შეეძლოთ საკუთარი ნააზრევის გამოხატვა და საზოგადოებამდე მიტანა. ილიამ სწორედ ამ სახლში დაამკვიდრა ხუთშაბათის შეხვედრები, დღეს რომ "ტრადიციულ ხუთშაბათობად" არის ცნობილი. მასში მონაწილეობდნენ "ივერიის" რედაქციისა და ბანკის თანამშრომლები, საზოგადოების პროგრესულად მოაზროვნე ნაწილი და სხვა მოწვეული სტუმრები. მათ შორის იყვნენ: რაფიელ ერისთავი, ანტონ ფურცელაძე, იაკობ გოგებაშვილი, დიმიტრი ბაქრაძე, ნიკო ცხვედაძე, პეტრე უმიკაშვილი, იონა მეუნარგია, თედო სახოკია, დომინიკა ერისთავი (განდეგილი), ეკატერინე გაბაშვილი, ბაჩანა და თედო რაზიკაშვილები, ვაჟა-ფშაველა, არტურ ლაისტი და სხვა.…სტუმრებს ქუჩის მხრიდან, ცენტრალური შემოსასვლელიდან იღებდნენ და მეორე სართულზე კიბით ადიოდნენ. ოთახი ორად იყო გაყოფილი - დიდი ნაწილი მამაკაცებისთვის იყო განკუთვნილი, შედარებით მცირე მონაკვეთი კი მანდილოსნებს ეკავათ. სასტუმრო ოთახის ერთ-ერთ კედელზე ილიას დიდი პორტრეტი ეკიდა. როგორც ვარაუდობენ, ეს ალბათ იმიტომ, რომ ილიას არყოფნის პერიოდში, სტუმრებს "მასპინძლის" იქ არყოფნა არ ეგრძნოთ.
"...რედაქციის თანამშრომლები საღამოებზე ხშირად კითხულობდნენ პოეტებისა და ლიტერატორების ნაწარმოებებს, სტატიებს. იყო მსჯელობა ქართული საკითხების შესახებ. ყოველი საღამო მთავრდებოდა უბრალო ვახშმით, რომლისთვისაც ღვინო მუდამ საგურამოს მამულიდან მოჰქონდათ. ილიას საღამოები დემოკრატიული საღამოები იყო", - წერდა ექვთიმე თაყაიშვილი.
ილიას არა მხოლოდ ქართველი, არამედ უცხოელი სტუმრებიც ჰყავდა. გერმანელი მწერალი, პუბლიცისტი და მთარგმნელი არტურ ლაისტი 1892 წლიდან საქართველოში დამკვიდრდა და აქაურ საზოგადოებრივ ცხოვრებაში აქტიურად ჩაება. ის ძალიან ხშირად სტუმრობდა ილიას, დაუახლოვდა მისი ოჯახის წევრებსა და გარემოცვას. სახლის ხშირი სტუმრები იყვნენ ინგლისელი არისტოკრატები მარჯორი და ოლივერ უორდროპები. მთარგმნელმა და-ძმამ მნიშვნელოვანი როლი შეასრულეს ჩვენი ქვეყნის ცნობილი ნაწარმოებების საზღვარგარეთ პოპულარიზაციაში.
ამ სახლში, ილიას, მისი მეუღლისა და დის პარალელურად, სხვა, კერძო მობინადრენიც ცხოვრობდნენ. ელისაბედ საგინაშვილს ჰყავდა მოსამსახურე ქალბატონი ნიცა ახვლედიანი, რომელიც ამავდროულად გახლდათ ოლღას დამხმარეც. ილიას დას მატერიალურად რომ გაუჭირდა, საოჯახო ნივთების გაყიდვა გადაწყვიტა. რაც ნიცა ახვლედიანს ფინანსური შესაძლებლობის ფარგლებში შეეძლო, იყიდა, ნივთების ნაწილი მეზობლებმა თამარ და გიორგი ხელაშვილებმაც შეისყიდეს. მათ შორის აღმოჩნდა სასადილო ოთახის მაგიდა და ჭურჭლის კარადა, ე.წ. "ბუფეტი". ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმის გახსნის დღიდან სხვადასხვა წელს, მის ხელმძღვანელობას შესაძლებლობა მიეცა, ხელაშვილებისგან შეესყიდა და დაებრუნებინა ეს ნივთები, რომლებიც ახლა ილიასეული სასადილო ოთახის ექსპონატებია.
ამ ოთახში შესვლისთანავე, ნივთებთან ერთად თვალში შპალერი მოგხვდებათ. ის ორიგინალური სახით შემორჩა დღემდე, რაც პირველ რიგში ამ ოთახში მცხოვრები ქალბატონის, ლია გაბიტაშვილისა და შემდეგში უკვე დირექტორის, ქალბატონი მზია ნადირაძის დამსახურებაა. რესტავრატორმა ლაშა სულაკაურმა სპეციალური ხსნარით გაწმინდა და დაამუშავა კედლები. რაც შეეხება დანარჩენ ოთახებს, ისიც მოგონებების მიხედვით არის აღდგენილი. ილიას თანამედროვეთა ცნობით, სამუშაო და მისაღებ ოთახებში კედლები დიდად გადატვირთული არ ყოფილა. ამას შალვა დადიანიც ადასტურებს, რომელიც წერდა, რომ ილიას სასტუმრო ოთახი სადად და ევროპულად ჰქონდა მოწყობილი.
სასტუმრო და სასადილო ოთახების მაგიდებზე ლარნაკები ეწყო. დღესაც ასეა და სხვათა შორის, ისიც უნდა აღინიშნოს, რომ ეს ილიასეული ნივთი თანამედროვე დიზაინის ტენდენციებს ეხმაურება.
კაბინეტი
"ივერიის" რედაქტორის სამუშაო ოთახის ჭერი მხატვარ გიგო გაბაშვილს მოუხატავს, რომელთანაც ილიას ახლო ურთიერთობა და მეგობრობა აკავშირებდა. შუაში წმინდა ნინოს პორტრეტია, მის გარშემო კი ისტორიულ პირთა გამოსახულებები. ცნობილია, რომ ილიას იმ პირთა სურათები ჰქონდა, ვის მიმართაც განსაკუთრებულ სიმპათიას განიცდიდა. მას ასეთივე მიდგომით კედლებზე გამოეფინა: ვახტანგ გორგასლის, ერეკლე მეორისა და შოთა რუსთაველის პორტრეტები. მოგონებების თანახმად, ჯუზეპე გარიბალდის პორტრეტიც ჰქონია.
ილიას ყველა ოთახში ულამაზესი ბუხრებია. გადმოცემის თანახმად, სამუშაო ოთახში არსებულ ბუხრის თაროზე, შექსპირისა და გოეთეს ბიუსტები ედგა, რომელიც დღეს არა ილიას დროინდელი, არამედ თანამედროვე ხელოვანთა ნამუშევარია. ყველასთვის ცნობილია ილიას დამოკიდებულება ინგლისელი დრამატურგებისა და გერმანელი მწერლების შემოქმედების მიმართ. გარდა იმისა, რომ განსაკუთრებული ინტერესით სწავლობდა მათ შემოქმედებას, ილიამ ამ ავტორების ქართულად თარგმნით, ხელი შეუწყო საქართველოში მათ პოპულარიზაცია-პროპაგანდას. არც ის უნდა დაგვავიწყდეს, რომ ჯერ კიდევ სრულიად ახალგაზრდა, 1859 წელს პეტერბურგიდან დაბრუნებული ილია პირველ გიმნაზიის დარბაზში, დგამს ცოცხალ სურათებს შექსპირის "მეფე ლირიდან", სადაც ლირის როლს თავად განასახიერებს. ილიას მიერ დადგმულ ცოცხალ სურათებში ასევე მონაწილეობდნენ მაშინდელი თბილისის წარჩინებული ოჯახის შვილები, რომელთა შორის ალექსანდრე ჭავჭავაძის ქალ-ვაჟი სოფიო და დავითიც ყოფილან.
მაგიდა და საწერი მოწყობილობა
ილიას სამუშაო კაბინეტში დგას მაგიდა, რომელთანაც ის დიდ დროს ატარებდა. მაუდის ზედაპირგადაკრული კაკლის ხის მაგიდა და საწერი მოწყობილობა 1886 წელს საჩუქრად გადასცა რესპუბლიკური ბანკის მმართველმა ვლადიმერ პატეიშვილმა. მაგიდაზე კალმისტარს, სამელნესა და საწერ მოწყობილობებთან ერთად იდო წითელი ფანქარიც, რომელსაც ილია ხშირად იყენებდა მუშაობის დროს. ილია 30 წლის განმავლობაში თავმჯდომარეობდა ქართულ სათავადაზნაურო საადგილმამულო ბანკს და სწორედ ამ ადგილას უხდებოდა მუშაობა.
ილია აქტიური მწეველი იყო. მუშაობის დროს ზოგჯერ თავზეც დათენებია. ყოველთვის მეუღლის მეთვალყურეობის ქვეშ იყო. ოლღა სანთელს მიუტანდა, დროდადრო ფინჯან ჩაის შეაწოდებდა, რომ მისთვის ყველანაირად კომფორტული სამუშაო პირობები შეექმნა.
საფერფლე, "ივერიის" რედაქციის ერთ-ერთი სარეკლამო დანიშნულების ნივთია, რომელზეც მითითებულია თარიღი: 1877-1900. ვარაუდობენ, რომ ის სწორედ 1900 წელს დამზადდა. საფერფლეზე დატანილია რედაქციის მისამართი "ნიკოლოზის ქუჩა, 21" და "ივერიის" ტელეფონის ნომერიც კი, რომლის საშუალებით მსურველს შეეძლო, ილიას ან გაზეთის რედაქციის წევრს დაკავშირდებოდა.
იონა მეუნარგიას მოგონებიდან ვიგებთ, რომ ილიას კაბინეტში გარდა აღნიშნული ნივთებისა, ლიტერატურული და სამეცნიერო მასალისა, იდგა ირმისა და შვლის ქანდაკებებიც. ამიტომ ილიას 150 წლისთავზე, მუზეუმის დირექციის სურვილის მიხედვითა და თანამედროვე მხატვრების დახმარებით ეს მემორიალებიც აღდგა...
ანა კალანდაძე
კომენტარები