"ჩემი ცხოვრების ყველაზე ტკბილი მონაკვეთია ჩემი სიყრმე და სიჭაბუკე, - დაკავშირებული საჩხერესთან, - საჩხერის პატარა მატარებელთან.
ჩემი გულის ჩქროლა იწყებოდა შორაპანში, - დიდი მატარებლიდან პატარაში გადაჯდომისას; ჭიათურაში გული უმატებდა ძგერას, საჩხერეში - კიდევ უფრო, არგვეთში კი, როცა შორიდან თვალს მოვკრავდი ხოლმე ჩვენს ეზოში აღმართულ ვეებერთელა კაკლის ხეს, - უკვე ზენიტს აღწევდა ჩემი სიხარული", - წერს მუხრან მაჭავარიანი თავის ჩანაწერებში...
არგვეთში დაიბადა გაზაფხულზე, 12 აპრილს და თბილისში გარდაიცვალა გაზაფხულზე, 17 მაისს; ცხოვრობდა თბილისში და ულამაზესი წლები აკავშირებდა არგვეთთან; სწავლობდა თბილისში, მაგრამ
ამბობდა, ლექსების თხზვა წერა-კითხვის შესწავლამდე დავიწყეო...
ბედნიერი ვიყავი, რომ მასთან ჩვენი ოჯახების ნათესაობა და გაღმა-გამოღმად გაყოფილი ერთი სოფელი - არგვეთი მაკავშირებდა. მთელი ბავშვობა ვოცნებობდი, საზაფხულო არდადეგებზე დასასვენებლად ჩასული, მის წილ არგვეთში მოვხვედრილიყავი, ახლოს რომ მენახა და თავზე ხელი გადაესვა.
ბავშვობის შემდეგ, რაც საზაფხულო არდადეგები აღარ მაქვს, მან კი ცათა სასუფეველში გადაინაცვლა, იმ კარ-მიდამოს მხოლოდ გაზაფხულობით ვსტუმრობ. საოცარია - ის აღარ არის, ოღონდ იმ სიჩუმეშიც კი, ყოველ ფეხის ნაბიჯზე გრძნობ, სადღაც, იქვეა და გარინდულა - ტალავერთან ან ქვედა ეზოში - "მუხრანის ტყეს" რომ უწოდებენ, თავად რომ გააშენა; ან ღობის განაპირას, მის საყვარელ ჟასმინთან, საგაზაფხულოდ რომ აყვავებულა; ან შინ, თავის სამუშაო მაგიდასთან, ან, სულაც - მთელ ოთახში, რადგან მისი ლექსების "ხმას" ერთი ოთახი კი არა, მგონი, მთელი სახლი ვერ იტევდა... ამიტომ ალაყაფის კარს რომ გადახვალთ, გირჩევთ, ფეხაკრეფით იაროთ, რადგან ხმაური დიდად არ უყვარს...
გგონიათ, ეს დიდი პოეტის იდუმალებაა, მისტიკაა?! შესაძლოა... და თუკი ასეა, მეც იდუმალი ამბით დავიწყებ:
მუხრან მაჭავარიანს ყვავილებს შორის განსაკუთრებულად, თურმე, ჟასმინი უყვარდა. - ჭეჭკეტას რა სჯობსო, - ამბობდა (იმერეთში ჟასმინს ჭეჭკეტას ეძახიან)! მისი გარდაცვალების მესამე დღეს, ზუსტად საღამოს 8-ის ნახევარზე, სწორედ იმ დროს, სული უფალთან რომ უნდა წარმდგარიყო, თითქოს რაღაცისთვის უნდა მიესწროო, თბილისში, მისი სახლის კიბეზე 6 წლის უცნობმა ბიჭმა აირბინა, ჟასმინის ტოტით, აქოშინებული შევარდა ოთახში, სადაც მიცვალებული ესვენა და ცხედარს ტოტი დაადო, წრე დაარტყა და გავარდა. მერე გაუკითხავთ და ის ბავშვი სხვა ქუჩის მცხოვრები აღმოჩნდა... დაკრძალვამდე სკოლის ბავშვებმაც ჟასმინის თაიგულები მიიტანეს სამძიმარზე. მეცხრე დღე კი სულთმოფენობას დაემთხვა და მთაწმინდის ტაძარში შეკვეთილ წირვაზე მისმა შვილიშვილმა ანიკამ შენიშნა, ყველანი ჟასმინებით მოფენილ იატაკზე რომ იდგნენ. მოგვიანებით წაუკითხავს ანიკას: თურმე, ღვთისმშობელი რომ მიიცვალა, ქრისტეს უსაყვარლეს მოწაფეს, იოანე ღვთისმეტყველს ჟასმინი ეკავა ხელში...
"რომ არ ამეღო ხელში წიგნი, თოხი მჭეროდა; რომ არ გამედგა ფეხი ჩემი კაკლის ჩეროდან..." - ეს ლექსი ამეკვიატა მას მერე, რაც მუხრან მაჭავარიანის შვილიშვილმა, ანიკა ახმეტელმა სევდიანად მითხრა: იცი, მუხრანის საყვარელი კაკალი მისი სიკვდილის შემდეგ გახმაო. ბოლომდე გადასაჭრელად ვერ გაუმეტებიათ; ისე მოუჭრიათ, რომ იმედოვნებენ, - იქნებ ხელახლა ამოიყაროსო.
სოფო ახმეტელი:
- ბაბუა რომ გარდაიცვალა, მეც და ანიკაც ფეხმძიმედ ვიყავით. რატომღაც, იმ დღეს ყველას გვთხოვა, - ფრიდონ ხალვაშის იუბილეზე აუცილებლად წამოდითო. სიმართლე გითხრა, არც ვაპირებდი წასვლას, მაგრამ რადგან მუხრანს უნდოდა, უარი ვერ ვუთხარი. საოცარი დღე იყო. დიდი პიროვნება დიდებულად გარდაიცვალა... მუხრანს 4 შვილიშვილი ვყავართ და ყველაზე შეხმატკბილებული ურთიერთობა, თითქოს, ჩემთან ჰქონდა. ძალიან ამაყობდა, მოთხილამურე რომ ვიყავი და ყოველთვის მგულშემატკივრობდა. ოჯახის წევრებს ექსპრომტად ლექსებს გვიწერდა. შავგვრემანი ვარ და ხშირად ხუმრობდა, - ამ ბავშვს სიბნელეში როგორ ხედავთო? მახსოვს, 10-11 წლის ვიქნებოდი, არგვეთში ავად რომ გავხდი. ლოგინში მწვანე მაისურით ვიწექი და პუშკინის ლექსებს ვკითხულობდი. მუხრანმა ასეთი ლექსი დამიწერა: "პატარა გოგო,/ ვით მაყვლის ბუჩქი,/ პუშკინებრ შავი,/ კითხულობს პუშკინს".
ზაფხულობით სოფელში ერთად დიდ დროს ვატარებდით. ჩემს ყოველდღიურ ვარჯიშს რომ აკვირდებოდა, აღფრთოვანებული მაქებდა: ყოჩაღ! რა ნებისყოფა გაქვსო. სახტომი თარჯებიც კი თვითონ გამომითალა ხისგან. ძალიან უყვარდა ხეზე მუშაობა - ჯვრებს, საოჯახო ნივთებს და კიდევ ბევრ რამეს აკეთებდა. ბავშვობაში პატარა ურემიც გაუკეთებია.
ტრადიციული ბაბუსგან განსხვავებული იყო: არ გვეთამაშებოდა, უფრო - გვემეგობრებოდა. გჯერა, რომ მისთვის "ბაბუა" არასდროს დამიძახია? - მე და ანიკა მუხანოს ვეძახდით, ბოლოს კი, რატომღაც, მუხიკი ავიჩემე. თუ კარგ გუნებაზე იყო, რაც გინდა გეთხოვა, ყველაფერს შეგისრულებდა. მახსოვს, წლების წინ ჩემი დისშვილები - ლევანო და თამარო (ასე ვეძახით), მუხრანის ლექსებს რომ სწავლობდნენ, ლევანო, როგორც ასაკით უფროსი, დიდ ლექსებს იზეპირებდა, თამარო - პატარებს. თითო ლექსის სწავლისთვის მუხრანი ლევანოს 10-20 ლარით ასაჩუქრებდა, თამაროს დასწავლილ პატარა ლექსს კი ერთხელ მხოლოდ ტაში დაუკრა. თამაროს რომ ჩავეკითხეთ, - რა გაჩუქა მუხრანმა-თქო? - მარტო ტაშიო, - გაწბილებულმა, მოკლედ მოგვიჭრა... განმარტოება არ უყვარდა. ყოველთვის ჩვენთან ერთად იყო, ლექსებსაც ჩვენთან ერთად წერდა, უფრო ზუსტად - ზეპირად თხზავდა. ბებია იგონებდა, მუხრანს ორი ოთახიც კი გავუერთიანე, ლექსების დასაწერად სივრცე რომ ჰქონოდაო. მუდამ საქართველო ადარდებდა და მის ბედზე ჩვენი თანდასწრებითაც ემოციურად ლაპარაკობდა. ძალიან მოწესრიგებული იყო და ვერ იტანდა, ვინმე მის ნივთებს რომ შეეხებოდა. სხვათა შორის, ამით ჩემი პატარა ბიჭი, გიორგი ჰგავს - მის დაწყობილ სათამაშოებს თუ შეეხე, იმ წუთას ხვდება და ჩხუბობს. ამ მომენტში სულ მუხრანი მიდგას თვალწინ. მუხრანს პატარა ფურცელიც რომ ვერ ეპოვა მაგიდაზე, ის ამბავი ცუდად დასრულდებოდა.
ანიკა ახმეტელი, შვილიშვილი:
- სამზარეულოში მუხრანის გაკეთებული ხის ჭაღი მაქვს. სამი წელი ვეხვეწებოდი, - მომეცი-მეთქი. ჰოდა, ბოლოს და ბოლოს, მომართვა...
თუ ცუდ გუნებაზე იყო, ყველანი ფეხის წვერებზე დავდიოდით. ერთხელ არგვეთში უგუნებოდ ყოფნა ძალზე გაუხანგრძლივდა და ვუსაყვედურე: კარგი, გეყოფა, როდემდე შეიძლება, ასე იყო-მეთქი? გამიბრაზდა, - რომ აღარ ვიქნები, მერე მიხვდებით, როგორია უჩემოდ ცხოვრებაო. ერთი დღე აღარ შევაკითხე ოთახში და მეორე დღეს დედამ მითხრა: მგონი, ძალიან ცუდად არის და შედი, ნახეო. შევედი და ვაკოცე. - იუდას ამბორიო! - უცებ მომიგო... მე და მუხანოს განსაკუთრებული დამოკიდებულება გვქონდა. ის მარტო ბაბუა კი არა, მამაც იყო, მეგობარიც. საოცარი ენერგია ჰქონდა და სრულიად გვავსებდა. არასდროს გვარიგებდა ჭკუას. ერთხელ ცუდი ნიშანი მივიღე და ამბავი მიუტანეს. გული მისკდებოდა, რამე არ მითხრას-მეთქი. მან კი სადილად მხოლოდ იხუმრა: უსწავლელ ადამიანზე მოჰყვა ამბავს და ამით მიმანიშნა სწავლის მნიშვნელობაზე. ყოველთვის ასე იცოდა - პირდაპირ არაფერს გვეტყოდა და ამბებით გველაპარაკებოდა, დანარჩენს კი თვითონ უნდა მივმხვდარიყავით. დიდხანს თუ გავჩერდებოდით მასთან, - თქვენი დრო ამოიწურაო, გვეტყოდა. მოფერებაც არ იცოდა. ჩემს შვილებს ნეკა თითს ყურს უკან თუ მოუსვამდა, ეს იყო მისი მოფერება... წიგნებს არ გვათხოვებდა ხოლმე. თუ დამჭირდებოდა, ვპარავდი, წავიკითხავდი და ჩუმად ვაბრუნებდი უკან. სხვათა შორის, ჩემი ლევანო ჰგავს ამით - არაფრით გაანათხოვრებს წიგნს... მახსოვს, სოფელში მილები გაჰყავდათ და ხელოსნები მუშაობდნენ. ჩვენს ეზოში მიწას რომ თხრიდნენ, დალუქული ბოთლი იპოვეს. მეუღლემ მომაწოდა. ვხედავ, შიგნით რაღაც ფურცელია. სასწრაფოდ გავტეხე, გამოვაძვრე ფურცელი და მუხრანის ხელნაწერი ლექსები აღმოჩნდა. სამი ლექსი იყო: "მრავალ ჭირ-ვარამ გადანახადი", "შენ სისხლო ჩემო" და... მესამე არ მახსოვს. სასწრაფოდ გავიქეცი მუხრანთან, გავახარებ-მეთქი, ის კი გამიბრაზდა: ვინ გთხოვა ბოთლის გატეხა? მე მომავალ თაობებს დავუტოვე და ამან არ ლეწა და გამიტეხაო?! თავიდან გვაპოვნინა მსგავსი ბოთლი, ჩადო ლექსები, დალუქა და ისევ მიწაში ჩამარხა.
- ოჯახის წევრებიდან ლექსებს წერთ ვინმე?
სოფო:
- დედა - ნანა მაჭავარიანი წერს, მაგრამ არავის უმხელს, - მუხრანის შვილმა როგორ ვთქვა, ლექსებს ვწერო?! ანიკა მოთხრობებსა და ჩანახატებს წერს, მე კი 3 წლისამ "დავწერე" ლექსი: "ჩემი დედიკო ლამაზი არის; და არის და არის; და არის და არის; ჩემი მამიკო ლამაზი არის; და არის და არის, და არის და არის"... მუხრანმა წლების შემდეგ მითხრა, ჩემს ლექსში შენი ინტონაცია გამოვიყენეო: "მინდა და მინდა,/ მინდა და მინდა,/ მინდა და მინდა,/ ვადიდო მინდა, ღმერთი,/ რომელმაც მე ამომზიდა/ უწყლო, უმზეო, უძირო ჭიდან./ სადაც ურიცხვი ბედკრული დარჩა,/ სადაც უსაზღვროს იტანენ ტანჯვას,/ ძნელია ძალზე გაძლება სადაც./ ძლიერო ყოვლად,/ უშველე მათაც"...
ანიკა:
- მუხრანს ჩემი ნოველები მოსწონდა. რეჟისორის ხედვა ჩანსო, - ამბობდა. ალბათ, ამიტომაც მეკითხებოდა ხშირად, რა თანამიმდევრობით დავაწყო კრებულში ლექსებიო და ჩემს აზრს ითვალისწინებდა კიდეც. სხვათა შორის, ჩემი ბიძის, ვანოს შვილი, კანადაში მცხოვრები მუხრანი წერს ლექსებს, ოღონდ - ინგლისურად; ის სიმღერებსაც წერს და თავისი ბენდიც აქვს. ალბათ ამ მხრივ მასში გაგრძელდა გენი. ჩემი პატარა მუხრანი კი ტექსტებს არაჩვეულებრივად რითმავს. ამას წინათ ლექსი წავუკითხე. მკითხა, - ვისიაო? - მუხრანის-მეთქი. - დიდისო? - თანხმობის ნიშნად თავი რომ დავუქნიე, დანანებით თქვა, - მეგონა, ჩემი იყოო...
მუხრანის გარდაცვალების შემდეგ მისი ლექსი თითქოს მამხნევებს, ძალას მაძლევს. ხშირად ზეპირად ვამბობ ხოლმე და პატარა მუხრანსაც ვუკითხავ. ეს ლექსი კი, თითქოს, სულ თან დამყვება: "დილა გათენდება, ვინ იცის, რამდენი,/ დღე-ღამე დედამიწას ასკდება ზვირთებად./ ვეებერთელა ციცინათელა ქრება და ინთება,/ ქრება და ინთება"...
გასაოცარია, რომ პირდაპირობით გამორჩეულ მუხრან მაჭავარიანს მოკრძალებული და შეფარული სიყვარული სცოდნია და სატრფიალო ლირიკაც ასეთივე შეფარული აქვს. მისი მეუღლის - ლამარა ბოკერიას მოგონებების წიგნი "ძე ქუხილისა" დღიურსა და მეუღლესთან გასაუბრებას უფრო ჰგავს, ვიდრე მშრალ მოგონებას და თითქოს მათი დიდი სიყვარულის მთელი პოეზიაც აქ არის თავმოყრილი: "ჩვენი ცხოვრების საუკეთესო წლები ამ შენობასთან (იგულისხმება თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი - ავტ.), ამ მშვენიერ ბაღთანაა დაკავშირებული... სწორედ უნივერსიტეტში, ლიტერატურული წრის ერთ-ერთ შეკრებაზე გიხილე შენ პირველად!.. გამოდის ახოვანი, თმამოშვებული ახალგაზრდა და ომახიანი ხმით იწყებს ლაპარაკს: "მე მჯერა, მოვა კაცი, პოეტი! დაანთებს ხანძარს, შეაზანზარებს მთებს, რომლებიც დგანან და ელიან... მის ხმაზე დაიძრებიან მყინვარები, მდინარეები, აღმოსავლეთიდან ზვრები, დასავლეთიდან ჩაის ბუჩქები, და მის სმენად მოვიდიან კაცნი და მხეცნი... - მე მჯერა!" - სტუდენტები და ბესარიონ ჟღენტიც, რომელიც ლიტერატურული წრის ხელმძღვანელი იყო, გაოგნებული გისმენდნენ და მერე უეცრად ტაში დაუკრეს. ეს ახალგაზრდა შენ იყავი, მუხრან, და პირველად სწორედ იქ გიხილე... - ეს მუხრან მაჭავარიანია, არავის ჰგავს - ისეთ ლექსებს წერსო, - ამბობდნენ სტუდენტები... ერთ-ერთი წიგნის შესავალში შენ წერ:
"ერთ მშვენიერ დღეს (კურთხეულ იყოს ის წუთი), გავიხედე, - რას შევხედე: სიყვარული... სიყვარული არ მეძგერა!
შორით ვკიდე თვალი: ორფერი კაბა ეცვა (თეთრი, - ლურჯი ზოლებით)...
"ქალიშვილმა, რომელსაც უყვარს ბალახი და წვიმა, -/ მე გული მთხოვა ერთ საღამოს იმ ქალიშვილმა./ ...და მე დილამდე ქუჩებში ვიარე.../ შინ რომ მოვედი - გულაღმა დავწექ, -/ ხელები თავქვეშ ამოვილაგე./ ქალიშვილმა, რომელსაც უყვარს ბალახი და წვიმა, -/ მე ყველაფერი შემაყვარა იმ ქალიშვილმა. სიყვარულის მეხუთე წელს, ოცდახუთი წლისამ შევირთე ქალი, - ლამარა ბოკერია"...
...ღმერთო დიდებულო, როგორ მიჭირს ამ სტრიქონების წერა: ცრემლები ღაპაღუპით ჩამომდის და ქაღალდს მისველებს, სტრიქონებს ვეღარ ვხედავ, - ეს იყო ჩვენი ერთად ყოფნის უკანასკნელი წუთები. შენ ზანტად წამოდექი, დინჯად აიარე სცენისკენ ამავალი კიბე და ფრიდონს გადაეხვიე, - მიულოცე იუბილე: - "არც მე ვარ პატარა, 81-სა ვარო!" - უთხარი. ავანსცენაზე იდექი... შენებურად ომახიანად დაიწყე... მისასალმებელი სიტყვა: ვაჟას სიტყვები "ღმერთო, სამშობლო მიცოცხლეო"... თქვი და უეცრად შეჩერდი, მაღლა აიხედე... წამიც და მოცელილივით გადავარდი უკან... თითქოს ტყვიით განგმირული მეომარი დაეცაო ბრძოლის ველზე... დარბაზმა ამოიგმინა... ალბათ ხალხის გმინვა და დრტვინვა მარადისობის გუგუნად ჩაგესმოდა... ყველა ფეხზე წამოდგა... ჩვენ სცენაზე ამოვცვივდით... ჩვენი შვილიშვილი, ოთხი თვის ფეხმძიმე ანიკა, მუხლებზე დაჩოქილი ცდილობდა შენს გადარჩენას...
შენ კი ფართოდ გახელილი უძრავი თვალებით შორეთს გასცქეროდი... მთელი საქართველოს თვალწინ გაგიჩერდა გული, სასწაულებრივად გაჩერდა შენი მაჯის საათიც... გაზაფხულზე დაიბადე და გაზაფხულზე გადახვედი მარადისობაში... გასაოცარი და სულისშემძვრელია, რომ 1959 წელს დაწერილ ლექსში "წინასწარ ხილვა" - შენ იწინასწარმეტყველე შენი აღსასრული: "ოდნავ ზარმაცი მოძრაობით წამოდგა ფეხზე:/ აღმართა ხელი, -/ ყურადღება ითხოვა უხმოდ./ წუთიც და.../ მძლავრი,/ ღონიერი,/ მსუნთქავი ლექსი -/ უძრავ სახეებს განეფინა,/ ვითარცა შუქი./ მივჩერებოდი:/ ის, - ხანგრძლივი სიცოცხლის ღირსი, -/ დროგამოშვებით ირხეოდა,/ ვით ქარში მუხა.../ წარმოვიდგინე:/ მოძრაობის შეწყვეტა მისი,/ ცხოვლად ვიხილე:/ პირისახე პოეტის, -/ უხმო."
შენი გარდაცვალება ასეთი უჩვეულო და გამორჩეული ალბათ არსთაგამრიგეს, - ღვთის ნება იყო... ყოველ დროს, ყველაფერში გამორჩეული ბედისწერა..."
ნანა მაჭავარიანი, მუხრან მაჭავარიანის ქალიშვილი:
- მამა ძალიან, ალბათ, ზომაზე მეტადაც მიყვარდა. როგორც უნდა გაგიკვირდეთ, ლექსებს ყოველთვის ჩვენ თვალწინ, ხმამაღლა წერდა: მიმოდიოდა ოთახებში ან, თუ სოფელში ვიყავით - ეზოში და ასე, ზეპირად თხზავდა, ასწორებდა, ცვლიდა, ხანდახან მე და დედასაც გვეკითხებოდა აზრს და ლექსის მხოლოდ საბოლოო ვარიანტი გადაჰქონდა ქაღალდზე. ამიტომ ჩემს მეხსიერებაში მამა ყოველთვის ლექსებით მოლაპარაკე განსაკუთრებული ხმის ადამიანად დარჩა. უკვე ფილოლოგი ვიყავი, სხვა პოეტების ლექსების წერილობითი ვარიანტები რომ ჩამივარდა ხელთ და გამიკვირდა, რადგან მეგონა, ყველა პოეტი მამასავით ზეპირად ქმნიდა თავის შემოქმედებას და მასავით მხოლოდ უიშვიათესად თუ დაწერდა რამდენიმე ვარიანტად. გასაოცარი ხმის ტემბრი ჰქონდა და გამორჩეულად კარგი დეკლამატორიც იყო, შესანიშნავად კითხულობდა საკუთარ ლექსებს. ძალიან ვწუხვარ, რომ ყველა ლექსი არ არის ჩაწერილი, არადა, ეხვეწებოდნენ, მაგრამ ყოველთვის რაღაც მიზეზით არიდებდა თავს...
ირმა ხარშილაძე
ჩემი გულის ჩქროლა იწყებოდა შორაპანში, - დიდი მატარებლიდან პატარაში გადაჯდომისას; ჭიათურაში გული უმატებდა ძგერას, საჩხერეში - კიდევ უფრო, არგვეთში კი, როცა შორიდან თვალს მოვკრავდი ხოლმე ჩვენს ეზოში აღმართულ ვეებერთელა კაკლის ხეს, - უკვე ზენიტს აღწევდა ჩემი სიხარული", - წერს მუხრან მაჭავარიანი თავის ჩანაწერებში...
არგვეთში დაიბადა გაზაფხულზე, 12 აპრილს და თბილისში გარდაიცვალა გაზაფხულზე, 17 მაისს; ცხოვრობდა თბილისში და ულამაზესი წლები აკავშირებდა არგვეთთან; სწავლობდა თბილისში, მაგრამ
ბედნიერი ვიყავი, რომ მასთან ჩვენი ოჯახების ნათესაობა და გაღმა-გამოღმად გაყოფილი ერთი სოფელი - არგვეთი მაკავშირებდა. მთელი ბავშვობა ვოცნებობდი, საზაფხულო არდადეგებზე დასასვენებლად ჩასული, მის წილ არგვეთში მოვხვედრილიყავი, ახლოს რომ მენახა და თავზე ხელი გადაესვა.
ბავშვობის შემდეგ, რაც საზაფხულო არდადეგები აღარ მაქვს, მან კი ცათა სასუფეველში გადაინაცვლა, იმ კარ-მიდამოს მხოლოდ გაზაფხულობით ვსტუმრობ. საოცარია - ის აღარ არის, ოღონდ იმ სიჩუმეშიც კი, ყოველ ფეხის ნაბიჯზე გრძნობ, სადღაც, იქვეა და გარინდულა - ტალავერთან ან ქვედა ეზოში - "მუხრანის ტყეს" რომ უწოდებენ, თავად რომ გააშენა; ან ღობის განაპირას, მის საყვარელ ჟასმინთან, საგაზაფხულოდ რომ აყვავებულა; ან შინ, თავის სამუშაო მაგიდასთან, ან, სულაც - მთელ ოთახში, რადგან მისი ლექსების "ხმას" ერთი ოთახი კი არა, მგონი, მთელი სახლი ვერ იტევდა... ამიტომ ალაყაფის კარს რომ გადახვალთ, გირჩევთ, ფეხაკრეფით იაროთ, რადგან ხმაური დიდად არ უყვარს...
გგონიათ, ეს დიდი პოეტის იდუმალებაა, მისტიკაა?! შესაძლოა... და თუკი ასეა, მეც იდუმალი ამბით დავიწყებ:
მუხრან მაჭავარიანს ყვავილებს შორის განსაკუთრებულად, თურმე, ჟასმინი უყვარდა. - ჭეჭკეტას რა სჯობსო, - ამბობდა (იმერეთში ჟასმინს ჭეჭკეტას ეძახიან)! მისი გარდაცვალების მესამე დღეს, ზუსტად საღამოს 8-ის ნახევარზე, სწორედ იმ დროს, სული უფალთან რომ უნდა წარმდგარიყო, თითქოს რაღაცისთვის უნდა მიესწროო, თბილისში, მისი სახლის კიბეზე 6 წლის უცნობმა ბიჭმა აირბინა, ჟასმინის ტოტით, აქოშინებული შევარდა ოთახში, სადაც მიცვალებული ესვენა და ცხედარს ტოტი დაადო, წრე დაარტყა და გავარდა. მერე გაუკითხავთ და ის ბავშვი სხვა ქუჩის მცხოვრები აღმოჩნდა... დაკრძალვამდე სკოლის ბავშვებმაც ჟასმინის თაიგულები მიიტანეს სამძიმარზე. მეცხრე დღე კი სულთმოფენობას დაემთხვა და მთაწმინდის ტაძარში შეკვეთილ წირვაზე მისმა შვილიშვილმა ანიკამ შენიშნა, ყველანი ჟასმინებით მოფენილ იატაკზე რომ იდგნენ. მოგვიანებით წაუკითხავს ანიკას: თურმე, ღვთისმშობელი რომ მიიცვალა, ქრისტეს უსაყვარლეს მოწაფეს, იოანე ღვთისმეტყველს ჟასმინი ეკავა ხელში...
"რომ არ ამეღო ხელში წიგნი, თოხი მჭეროდა; რომ არ გამედგა ფეხი ჩემი კაკლის ჩეროდან..." - ეს ლექსი ამეკვიატა მას მერე, რაც მუხრან მაჭავარიანის შვილიშვილმა, ანიკა ახმეტელმა სევდიანად მითხრა: იცი, მუხრანის საყვარელი კაკალი მისი სიკვდილის შემდეგ გახმაო. ბოლომდე გადასაჭრელად ვერ გაუმეტებიათ; ისე მოუჭრიათ, რომ იმედოვნებენ, - იქნებ ხელახლა ამოიყაროსო.
სოფო ახმეტელი:
- ბაბუა რომ გარდაიცვალა, მეც და ანიკაც ფეხმძიმედ ვიყავით. რატომღაც, იმ დღეს ყველას გვთხოვა, - ფრიდონ ხალვაშის იუბილეზე აუცილებლად წამოდითო. სიმართლე გითხრა, არც ვაპირებდი წასვლას, მაგრამ რადგან მუხრანს უნდოდა, უარი ვერ ვუთხარი. საოცარი დღე იყო. დიდი პიროვნება დიდებულად გარდაიცვალა... მუხრანს 4 შვილიშვილი ვყავართ და ყველაზე შეხმატკბილებული ურთიერთობა, თითქოს, ჩემთან ჰქონდა. ძალიან ამაყობდა, მოთხილამურე რომ ვიყავი და ყოველთვის მგულშემატკივრობდა. ოჯახის წევრებს ექსპრომტად ლექსებს გვიწერდა. შავგვრემანი ვარ და ხშირად ხუმრობდა, - ამ ბავშვს სიბნელეში როგორ ხედავთო? მახსოვს, 10-11 წლის ვიქნებოდი, არგვეთში ავად რომ გავხდი. ლოგინში მწვანე მაისურით ვიწექი და პუშკინის ლექსებს ვკითხულობდი. მუხრანმა ასეთი ლექსი დამიწერა: "პატარა გოგო,/ ვით მაყვლის ბუჩქი,/ პუშკინებრ შავი,/ კითხულობს პუშკინს".
ზაფხულობით სოფელში ერთად დიდ დროს ვატარებდით. ჩემს ყოველდღიურ ვარჯიშს რომ აკვირდებოდა, აღფრთოვანებული მაქებდა: ყოჩაღ! რა ნებისყოფა გაქვსო. სახტომი თარჯებიც კი თვითონ გამომითალა ხისგან. ძალიან უყვარდა ხეზე მუშაობა - ჯვრებს, საოჯახო ნივთებს და კიდევ ბევრ რამეს აკეთებდა. ბავშვობაში პატარა ურემიც გაუკეთებია.
ტრადიციული ბაბუსგან განსხვავებული იყო: არ გვეთამაშებოდა, უფრო - გვემეგობრებოდა. გჯერა, რომ მისთვის "ბაბუა" არასდროს დამიძახია? - მე და ანიკა მუხანოს ვეძახდით, ბოლოს კი, რატომღაც, მუხიკი ავიჩემე. თუ კარგ გუნებაზე იყო, რაც გინდა გეთხოვა, ყველაფერს შეგისრულებდა. მახსოვს, წლების წინ ჩემი დისშვილები - ლევანო და თამარო (ასე ვეძახით), მუხრანის ლექსებს რომ სწავლობდნენ, ლევანო, როგორც ასაკით უფროსი, დიდ ლექსებს იზეპირებდა, თამარო - პატარებს. თითო ლექსის სწავლისთვის მუხრანი ლევანოს 10-20 ლარით ასაჩუქრებდა, თამაროს დასწავლილ პატარა ლექსს კი ერთხელ მხოლოდ ტაში დაუკრა. თამაროს რომ ჩავეკითხეთ, - რა გაჩუქა მუხრანმა-თქო? - მარტო ტაშიო, - გაწბილებულმა, მოკლედ მოგვიჭრა... განმარტოება არ უყვარდა. ყოველთვის ჩვენთან ერთად იყო, ლექსებსაც ჩვენთან ერთად წერდა, უფრო ზუსტად - ზეპირად თხზავდა. ბებია იგონებდა, მუხრანს ორი ოთახიც კი გავუერთიანე, ლექსების დასაწერად სივრცე რომ ჰქონოდაო. მუდამ საქართველო ადარდებდა და მის ბედზე ჩვენი თანდასწრებითაც ემოციურად ლაპარაკობდა. ძალიან მოწესრიგებული იყო და ვერ იტანდა, ვინმე მის ნივთებს რომ შეეხებოდა. სხვათა შორის, ამით ჩემი პატარა ბიჭი, გიორგი ჰგავს - მის დაწყობილ სათამაშოებს თუ შეეხე, იმ წუთას ხვდება და ჩხუბობს. ამ მომენტში სულ მუხრანი მიდგას თვალწინ. მუხრანს პატარა ფურცელიც რომ ვერ ეპოვა მაგიდაზე, ის ამბავი ცუდად დასრულდებოდა.
ანიკა ახმეტელი, შვილიშვილი:
- სამზარეულოში მუხრანის გაკეთებული ხის ჭაღი მაქვს. სამი წელი ვეხვეწებოდი, - მომეცი-მეთქი. ჰოდა, ბოლოს და ბოლოს, მომართვა...
თუ ცუდ გუნებაზე იყო, ყველანი ფეხის წვერებზე დავდიოდით. ერთხელ არგვეთში უგუნებოდ ყოფნა ძალზე გაუხანგრძლივდა და ვუსაყვედურე: კარგი, გეყოფა, როდემდე შეიძლება, ასე იყო-მეთქი? გამიბრაზდა, - რომ აღარ ვიქნები, მერე მიხვდებით, როგორია უჩემოდ ცხოვრებაო. ერთი დღე აღარ შევაკითხე ოთახში და მეორე დღეს დედამ მითხრა: მგონი, ძალიან ცუდად არის და შედი, ნახეო. შევედი და ვაკოცე. - იუდას ამბორიო! - უცებ მომიგო... მე და მუხანოს განსაკუთრებული დამოკიდებულება გვქონდა. ის მარტო ბაბუა კი არა, მამაც იყო, მეგობარიც. საოცარი ენერგია ჰქონდა და სრულიად გვავსებდა. არასდროს გვარიგებდა ჭკუას. ერთხელ ცუდი ნიშანი მივიღე და ამბავი მიუტანეს. გული მისკდებოდა, რამე არ მითხრას-მეთქი. მან კი სადილად მხოლოდ იხუმრა: უსწავლელ ადამიანზე მოჰყვა ამბავს და ამით მიმანიშნა სწავლის მნიშვნელობაზე. ყოველთვის ასე იცოდა - პირდაპირ არაფერს გვეტყოდა და ამბებით გველაპარაკებოდა, დანარჩენს კი თვითონ უნდა მივმხვდარიყავით. დიდხანს თუ გავჩერდებოდით მასთან, - თქვენი დრო ამოიწურაო, გვეტყოდა. მოფერებაც არ იცოდა. ჩემს შვილებს ნეკა თითს ყურს უკან თუ მოუსვამდა, ეს იყო მისი მოფერება... წიგნებს არ გვათხოვებდა ხოლმე. თუ დამჭირდებოდა, ვპარავდი, წავიკითხავდი და ჩუმად ვაბრუნებდი უკან. სხვათა შორის, ჩემი ლევანო ჰგავს ამით - არაფრით გაანათხოვრებს წიგნს... მახსოვს, სოფელში მილები გაჰყავდათ და ხელოსნები მუშაობდნენ. ჩვენს ეზოში მიწას რომ თხრიდნენ, დალუქული ბოთლი იპოვეს. მეუღლემ მომაწოდა. ვხედავ, შიგნით რაღაც ფურცელია. სასწრაფოდ გავტეხე, გამოვაძვრე ფურცელი და მუხრანის ხელნაწერი ლექსები აღმოჩნდა. სამი ლექსი იყო: "მრავალ ჭირ-ვარამ გადანახადი", "შენ სისხლო ჩემო" და... მესამე არ მახსოვს. სასწრაფოდ გავიქეცი მუხრანთან, გავახარებ-მეთქი, ის კი გამიბრაზდა: ვინ გთხოვა ბოთლის გატეხა? მე მომავალ თაობებს დავუტოვე და ამან არ ლეწა და გამიტეხაო?! თავიდან გვაპოვნინა მსგავსი ბოთლი, ჩადო ლექსები, დალუქა და ისევ მიწაში ჩამარხა.
- ოჯახის წევრებიდან ლექსებს წერთ ვინმე?
სოფო:
- დედა - ნანა მაჭავარიანი წერს, მაგრამ არავის უმხელს, - მუხრანის შვილმა როგორ ვთქვა, ლექსებს ვწერო?! ანიკა მოთხრობებსა და ჩანახატებს წერს, მე კი 3 წლისამ "დავწერე" ლექსი: "ჩემი დედიკო ლამაზი არის; და არის და არის; და არის და არის; ჩემი მამიკო ლამაზი არის; და არის და არის, და არის და არის"... მუხრანმა წლების შემდეგ მითხრა, ჩემს ლექსში შენი ინტონაცია გამოვიყენეო: "მინდა და მინდა,/ მინდა და მინდა,/ მინდა და მინდა,/ ვადიდო მინდა, ღმერთი,/ რომელმაც მე ამომზიდა/ უწყლო, უმზეო, უძირო ჭიდან./ სადაც ურიცხვი ბედკრული დარჩა,/ სადაც უსაზღვროს იტანენ ტანჯვას,/ ძნელია ძალზე გაძლება სადაც./ ძლიერო ყოვლად,/ უშველე მათაც"...
ანიკა:
- მუხრანს ჩემი ნოველები მოსწონდა. რეჟისორის ხედვა ჩანსო, - ამბობდა. ალბათ, ამიტომაც მეკითხებოდა ხშირად, რა თანამიმდევრობით დავაწყო კრებულში ლექსებიო და ჩემს აზრს ითვალისწინებდა კიდეც. სხვათა შორის, ჩემი ბიძის, ვანოს შვილი, კანადაში მცხოვრები მუხრანი წერს ლექსებს, ოღონდ - ინგლისურად; ის სიმღერებსაც წერს და თავისი ბენდიც აქვს. ალბათ ამ მხრივ მასში გაგრძელდა გენი. ჩემი პატარა მუხრანი კი ტექსტებს არაჩვეულებრივად რითმავს. ამას წინათ ლექსი წავუკითხე. მკითხა, - ვისიაო? - მუხრანის-მეთქი. - დიდისო? - თანხმობის ნიშნად თავი რომ დავუქნიე, დანანებით თქვა, - მეგონა, ჩემი იყოო...
მუხრანის გარდაცვალების შემდეგ მისი ლექსი თითქოს მამხნევებს, ძალას მაძლევს. ხშირად ზეპირად ვამბობ ხოლმე და პატარა მუხრანსაც ვუკითხავ. ეს ლექსი კი, თითქოს, სულ თან დამყვება: "დილა გათენდება, ვინ იცის, რამდენი,/ დღე-ღამე დედამიწას ასკდება ზვირთებად./ ვეებერთელა ციცინათელა ქრება და ინთება,/ ქრება და ინთება"...
გასაოცარია, რომ პირდაპირობით გამორჩეულ მუხრან მაჭავარიანს მოკრძალებული და შეფარული სიყვარული სცოდნია და სატრფიალო ლირიკაც ასეთივე შეფარული აქვს. მისი მეუღლის - ლამარა ბოკერიას მოგონებების წიგნი "ძე ქუხილისა" დღიურსა და მეუღლესთან გასაუბრებას უფრო ჰგავს, ვიდრე მშრალ მოგონებას და თითქოს მათი დიდი სიყვარულის მთელი პოეზიაც აქ არის თავმოყრილი: "ჩვენი ცხოვრების საუკეთესო წლები ამ შენობასთან (იგულისხმება თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი - ავტ.), ამ მშვენიერ ბაღთანაა დაკავშირებული... სწორედ უნივერსიტეტში, ლიტერატურული წრის ერთ-ერთ შეკრებაზე გიხილე შენ პირველად!.. გამოდის ახოვანი, თმამოშვებული ახალგაზრდა და ომახიანი ხმით იწყებს ლაპარაკს: "მე მჯერა, მოვა კაცი, პოეტი! დაანთებს ხანძარს, შეაზანზარებს მთებს, რომლებიც დგანან და ელიან... მის ხმაზე დაიძრებიან მყინვარები, მდინარეები, აღმოსავლეთიდან ზვრები, დასავლეთიდან ჩაის ბუჩქები, და მის სმენად მოვიდიან კაცნი და მხეცნი... - მე მჯერა!" - სტუდენტები და ბესარიონ ჟღენტიც, რომელიც ლიტერატურული წრის ხელმძღვანელი იყო, გაოგნებული გისმენდნენ და მერე უეცრად ტაში დაუკრეს. ეს ახალგაზრდა შენ იყავი, მუხრან, და პირველად სწორედ იქ გიხილე... - ეს მუხრან მაჭავარიანია, არავის ჰგავს - ისეთ ლექსებს წერსო, - ამბობდნენ სტუდენტები... ერთ-ერთი წიგნის შესავალში შენ წერ:
"ერთ მშვენიერ დღეს (კურთხეულ იყოს ის წუთი), გავიხედე, - რას შევხედე: სიყვარული... სიყვარული არ მეძგერა!
შორით ვკიდე თვალი: ორფერი კაბა ეცვა (თეთრი, - ლურჯი ზოლებით)...
"ქალიშვილმა, რომელსაც უყვარს ბალახი და წვიმა, -/ მე გული მთხოვა ერთ საღამოს იმ ქალიშვილმა./ ...და მე დილამდე ქუჩებში ვიარე.../ შინ რომ მოვედი - გულაღმა დავწექ, -/ ხელები თავქვეშ ამოვილაგე./ ქალიშვილმა, რომელსაც უყვარს ბალახი და წვიმა, -/ მე ყველაფერი შემაყვარა იმ ქალიშვილმა. სიყვარულის მეხუთე წელს, ოცდახუთი წლისამ შევირთე ქალი, - ლამარა ბოკერია"...
...ღმერთო დიდებულო, როგორ მიჭირს ამ სტრიქონების წერა: ცრემლები ღაპაღუპით ჩამომდის და ქაღალდს მისველებს, სტრიქონებს ვეღარ ვხედავ, - ეს იყო ჩვენი ერთად ყოფნის უკანასკნელი წუთები. შენ ზანტად წამოდექი, დინჯად აიარე სცენისკენ ამავალი კიბე და ფრიდონს გადაეხვიე, - მიულოცე იუბილე: - "არც მე ვარ პატარა, 81-სა ვარო!" - უთხარი. ავანსცენაზე იდექი... შენებურად ომახიანად დაიწყე... მისასალმებელი სიტყვა: ვაჟას სიტყვები "ღმერთო, სამშობლო მიცოცხლეო"... თქვი და უეცრად შეჩერდი, მაღლა აიხედე... წამიც და მოცელილივით გადავარდი უკან... თითქოს ტყვიით განგმირული მეომარი დაეცაო ბრძოლის ველზე... დარბაზმა ამოიგმინა... ალბათ ხალხის გმინვა და დრტვინვა მარადისობის გუგუნად ჩაგესმოდა... ყველა ფეხზე წამოდგა... ჩვენ სცენაზე ამოვცვივდით... ჩვენი შვილიშვილი, ოთხი თვის ფეხმძიმე ანიკა, მუხლებზე დაჩოქილი ცდილობდა შენს გადარჩენას...
შენ კი ფართოდ გახელილი უძრავი თვალებით შორეთს გასცქეროდი... მთელი საქართველოს თვალწინ გაგიჩერდა გული, სასწაულებრივად გაჩერდა შენი მაჯის საათიც... გაზაფხულზე დაიბადე და გაზაფხულზე გადახვედი მარადისობაში... გასაოცარი და სულისშემძვრელია, რომ 1959 წელს დაწერილ ლექსში "წინასწარ ხილვა" - შენ იწინასწარმეტყველე შენი აღსასრული: "ოდნავ ზარმაცი მოძრაობით წამოდგა ფეხზე:/ აღმართა ხელი, -/ ყურადღება ითხოვა უხმოდ./ წუთიც და.../ მძლავრი,/ ღონიერი,/ მსუნთქავი ლექსი -/ უძრავ სახეებს განეფინა,/ ვითარცა შუქი./ მივჩერებოდი:/ ის, - ხანგრძლივი სიცოცხლის ღირსი, -/ დროგამოშვებით ირხეოდა,/ ვით ქარში მუხა.../ წარმოვიდგინე:/ მოძრაობის შეწყვეტა მისი,/ ცხოვლად ვიხილე:/ პირისახე პოეტის, -/ უხმო."
შენი გარდაცვალება ასეთი უჩვეულო და გამორჩეული ალბათ არსთაგამრიგეს, - ღვთის ნება იყო... ყოველ დროს, ყველაფერში გამორჩეული ბედისწერა..."
ნანა მაჭავარიანი, მუხრან მაჭავარიანის ქალიშვილი:
- მამა ძალიან, ალბათ, ზომაზე მეტადაც მიყვარდა. როგორც უნდა გაგიკვირდეთ, ლექსებს ყოველთვის ჩვენ თვალწინ, ხმამაღლა წერდა: მიმოდიოდა ოთახებში ან, თუ სოფელში ვიყავით - ეზოში და ასე, ზეპირად თხზავდა, ასწორებდა, ცვლიდა, ხანდახან მე და დედასაც გვეკითხებოდა აზრს და ლექსის მხოლოდ საბოლოო ვარიანტი გადაჰქონდა ქაღალდზე. ამიტომ ჩემს მეხსიერებაში მამა ყოველთვის ლექსებით მოლაპარაკე განსაკუთრებული ხმის ადამიანად დარჩა. უკვე ფილოლოგი ვიყავი, სხვა პოეტების ლექსების წერილობითი ვარიანტები რომ ჩამივარდა ხელთ და გამიკვირდა, რადგან მეგონა, ყველა პოეტი მამასავით ზეპირად ქმნიდა თავის შემოქმედებას და მასავით მხოლოდ უიშვიათესად თუ დაწერდა რამდენიმე ვარიანტად. გასაოცარი ხმის ტემბრი ჰქონდა და გამორჩეულად კარგი დეკლამატორიც იყო, შესანიშნავად კითხულობდა საკუთარ ლექსებს. ძალიან ვწუხვარ, რომ ყველა ლექსი არ არის ჩაწერილი, არადა, ეხვეწებოდნენ, მაგრამ ყოველთვის რაღაც მიზეზით არიდებდა თავს...
ირმა ხარშილაძე
კომენტარები