მოქანდაკე ერეკლე წულაძე 30 წლისაა. თინეიჯერობის პერიოდში ფეხბურთს თამაშობდა, ხატავდა, ძერწავდა, თუმცა ბოლომდე გაცნობიერებული არ ჰქონდა, მომავალში რას აირჩევდა. ხელოვანების ოჯახში დაიბადა და ალბათ ერთ-ერთი მიზეზი ესეც გახდა, რომ სამხატვრო აკადემიაში ჩაბარება ქანდაკების მიმართულებით გადაწყვიტა. მისი შემოქმედება მუდმივმოქმედი ექსპოზიციის სახით არის წარმოდგენილი თბილისის ცნობილი სასტუმროების ინტერიერში, მასშტაბები ნელ-ნელა გაიზარდა და მისი ქანდაკებით ბაქოშიც დაინტერესდნენ. უახლოეს მომავალში ქართველ მოქანდაკეზე მასალები აზერბაიჯანულ პრესასა და ტელევიზიაშიც მომზადდება, მანამდე კი მოქანდაკის შესახებ ჟურნალი “შინ” მოგითხრობთ.
- პრეისტორიული პერიოდიდან მოყოლებული, ქანდაკებები, როგორც კერპები და რელიგიური
...ჩემი რეალური ცხოვრება სამხატვრო აკადემიაში დაიწყო, ანუ გაცნობიერება იმისა, რომ მინდოდა სილამაზის მდევარი ვყოფილიყავი. ბავშვობაში ქანდაკებისადმი არანაირი ინტერესი არ მქონდა, მაგრამ მამაჩემი ხშირად მესაუბრებოდა ამ თემაზე. ადრე რაღაც გამოვძერწე, მოეწონა და ჩათვალა, რომ ქანდაკებაზე მუშაობა კარგად გამომივიდოდა. სხვა მოქანდაკეებთანაც მიმიყვანა, ისინიც იმავე აზრს იზიარებდნენ, მაგრამ გულს ვერ ვუდებდი ამ საქმეს.
სამხატვრო აკადემიაში პირველივე ცდაზე ჩავაბარე და მოვხვდი ვირტუოზ პედაგოგთან, ბეჟან სულხანიშვილთან. ეს იყო ძალიან საინტერესო ადამიანი, რომელიც არა მხოლოდ მხატვრობაზე, არამედ მეცნიერებაზე, მედიცინაზე, კინოხელოვნებაზე, მუსიკაზე გვესაუბრებოდა. პირველი კურსის პირველ სემესტრში გამჭოლი კომპოზიციის მოცემულობა გვქონდა, ცხოველების თემაზე. ჩემმა ძმაკაცებმა დაიწყეს მუშაობა, მე კი - არა. ერთი ფერის პლასტილინით ძერწვამ დიდად არ მომხიბლა. უსაქმოდ ვიჯექი სკამზე. პედაგოგი დაინტერესდა, რატომ არაფერს აკეთებ, ნიშანი ხომ უნდა დაგიწეროო? მე ბედოვლათმა ვუპასუხე, რამეს ვიზამ-მეთქი. მერე მითხრა, ბიჭო, შენ თუ არ გინდა, მამაშენს მაინც გააკეთებინე, რომ ნიშანი დაგიწეროო. შეიძლება ითქვას, ეს ფრაზა, ჩემთვის საკრალური მნიშვნელობის აღმოჩნდა. იმ დღეს კომპოზიცია სახლში წამოვიღე და მთელი ღამე მუშაობაში გავათენე. მეორე დილას ნამუშევარი აკადემიაში წავიღე... ჩემი ნამუშევარი ათი ქულით შეაფასეს, დანარჩენებს რვა დაუწერეს. ბოლოს ბატონმა ბაჟანმა შემაქო და მითხრა, შენგან დიდი მოქანდაკე უნდა გამოვიდეს და მე ამას ხელი უნდა შევუწყოო. მას შემდეგ სერიოზულად მივუდექი ყველაფერს, თითქოს ცხოვრებაში რაღაც ახალი და მთავარი რამ აღმოვაჩინე.
"მე, შენ და ბათუმი"
აკადემიაში გატარებული ოთხი წელი ძალიან მნიშვნელოვანი იყო. როცა სწავლა დავამთავრე და რეალურ ცხოვრებასთან შეჯახებამ მომიწია, თავდაპირველად ქანდაკებამ მეორე პლანზე გადაიწია და უფრო დიზაინის მიმართულებით წავედი. რამდენიმე წელი სანათებს ვაკეთებდი, მაგრამ 2008 წლიდან ისევ ქანდაკებას დავუბრუნდი. 2012 წელს ბათუმში "მე, შენ და ბათუმის" ქანდაკება დავდგი, ხოლო 2013 წელს თბილისში ჩემი პერსონალური გამოფენა გაიხსნა.
რაც შეეხება ქანდაკებას “მე, შენ და ბათუმი” - ანბანის კოშკის მიმდებარე ტერიტორიაზე შეყვარებული წყვილი მაგიდასთან ზის, ყავას მიირთმევენ. დღეს სულ სხვაგვარად გავაკეთებდი, მაგრამ ჩემი პირველი ნამუშევარია, რომელიც დაიდგა და რასაკვირველია, ჩემი ბიოგრაფიის ნაწილი. ქანდაკებაზე ტენდერი რომ გამოცხადდა, სიმართლე გითხრათ, დიდად არ დავინტერესებულვარ, მეგონა, 25 წლის “ტიპის” ნამუშევარს ყურადღებას არავინ მიაქცევდა. მაგრამ ბიძაჩემმა ძალით გამაკეთებინა პროექტი და თავადვე წაიღო. შემდეგ მანვე მამცნო, რომ მაკეტი მოეწონათ. მართლა ძალიან გამიკვირდა. ხუთ დღეში ჩავედი ბათუმში და მუშაობაც დავიწყეთ... ქანდაკების სახელწოდება გზაში მოვიფიქრე. ამ საქმეში ბიძაჩემს დიდი წვლილი მიუძღვის, ის რომ არა, ეს ქანდაკება არ დაიდგმებოდა.
ადგილი და სივრცე
დღესდღეობით ორი მიმართულებით ვმუშაობ, ერთია კომერციული ხაზი და მეორე - ნამუშევრები, რომლებსაც მხოლოდ საკუთარი ხედვით ვქმნი. მეორე ხაზი საგამოფენოდ გამოდგება და მათში უფრო ვარ დაფიქსირებული, როგორც არტისტი, პიროვნება და ა.შ., მაგრამ რასაკვირველია, ორივე ხაზის ნამუშევრები ჩემია, რადგან მე ვქმნი.
იმ სტილსა და მასალამდე მისვლას, რასაც ახლა ვაკეთებ, რამდენიმე წელი დასჭირდა. ძირითადი მასალაა უჟანგავი ფოლადი, შუშა, ბროლი, ქრომირებული თითბერი. მასალა და დანადგარები საზღვარგარეთიდან ჩამოდის და ქანდაკებებს საქართველოში ვაწყობთ.
ჩემი ინტერესი რეალურად ისაა, რომ ჩემი სკულპტურები მოხვდეს შესაფერის არქიტექტურასა და ვიზუალურ სივრცეში, სწორ განათებაზე. ნამუშევრების უმეტესი ნაწილი შიდა ინტერიერისთვის კეთდება, იშვიათად - ექსტერიერისთვის. მიყვარს თანამედროვე სტილი. ჩემს ნამუშევრებსაც ასეთ ადგილებში ვხედავ - სტუდიურ გარემოსა და თეთრ სივრცეში.
აწმყო და მომავალი
სამწუხაროდ, საქართველოში სარეალიზაციო ბაზარი არ არსებობს, შესაბამისად, საზღვარგარეთ ხდება რეალიზება. ჩემი ერთ-ერთი სერიის აზერბაიჯანში გატანა გადავწყვიტე. ნელ-ნელა საქმე აეწყო. შევქმენი პირველი კოლექცია და ერთ-ერთ სოლიდურ კომპანიაში შევიტანე - რეი ჩარლზისა და ლუი არმსტრონგის ქანდაკებები. ერთის სიმაღლე 150 სმ-ია, ხოლო მეორე 1-მეტრიანია. პირველი სასტუმროს ბარში დგას, მეორე კი - მთავარ შესასვლელთან. ეს პერმანენტული ექსპოზიციაა, კონტრაქტი რამდენიმეწლიანია, რომლის მიხედვით, წელიწადში რამდენჯერმე ახალ-ახალი ნამუშევრები უნდა მივაწოდო. კიდევ ვთანამშრომლობ რამდენიმე სასტუმროსთან, გარკვეულ შეკვეთებს ვასრულებ. რომ არა ჩემი იქაური მეგობრები, ვერ შევძლებდი შეხვედრას მენეჯერებთან და იმ ადამიანებთან, ვინც ამ საკითხს წყვეტს.
გარდა იმ უახლესი გეგმებისა, რაზეც ვისაუბრე, მინდა სამომავლოდ მინი-ფაბრიკა გავაკეთო, სადაც სტაბილურად ვაწარმოებთ ბრენდირებულ პროდუქტს, ხოლო 2017 წლისთვის ბაქოსა და თბილისში ბოლო პერიოდში შექმნილი ნამუშევრების გამოფენა-პრეზენტაციას ვგეგმავ.
ანა კალანდაძე
კომენტარები