წმინდა თეკლას სავანე დედაქალაქთან ახლოს მდებარე სოფელ ბევრეთშია დაფუძნებული. ტყეებით გარშემორტყმულ მთიან ხეობას მდინარე დიღმის წყალი ჩამოუდის... წმინდა თეკლას სავანეში მართლაც საოცრება ვიხილეთ, მსგავსი სულიერების კერა ჩვენს ქვეყანაში იშვიათად თუ მინახავს. ამ ადგილს „კალამონი“ ეწოდა, რადგან წმინდა თეკლა ანტიოქიაში, კალამონის მთაზე მოღვაწეობდა. გულთბილად გვიმასპინძლა დედათა მონასტრის მოძღვარმა და წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის შობის სახელობის მამათა მონასტრის წინამძღვარმა იღუმენმა იოვანემ (ჩაჩიბაია).
- 1995 წელს მივიღეთ უწმინდესისა და უნეტარესის, სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის ილია II-ის ლოცვა-კურთხევა, დაგვეარსებინა მონასტერი, რომლის მფარველად ავირჩიეთ წმინდა პირველმოწამე თეკლა.
ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლისადმი განსაკუთრებული სიყვარულისა და სასოების ნიშნად, უწმინდესის კურთხევით, ავაშენეთ ყოვლაწმინდა ღვთისმშობლის მიძინების ტაძარი, რომელსაც საფუძვლად დაედო საქართველოს X-XI საუკუნეების ეკლესიათა არქიტექტურული სტილი და კერძოდ, კვეტერის ეკლესიის არქიტექტურა. ტაძარი, კვეტერის ეკლესიის მსგავსად, აშენებულია სტალაგმიტური კლდის ქვით, შირიმით. ღვთისმშობლის მიძინების ტაძარში მდებარეობს ორი ეკვდერი - წმინდა პირველმოწამე თეკლასი და წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის სახელობისა, რადგან ჩვენ ვთვლით, რომ ეს წმინდანები ჩვენი განსაკუთრებული მეოხნი და მფარველნი არიან. წმინდა თეკლას სახელობისაა დედათა მონასტერი, ხოლო წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის შობის სახელს ატარებს მამათა მონასტერი, რომელიც უწმინდესის კურთხევით დაარსდა მცხეთის რაიონში, სოფელ წოდორეთის მახლობლად, 2009 წელს და რომელშიც ოთხი მონაზონი ვცხოვრობთ.
წმინდა თეკლას დედათა მონასტრის ეზოში, ღვთისმშობლის ეკლესიის გვერდით, ავაშენეთ წმინდა ნიკოლოზის სახელობის მცირე ტაძარი, რომელიც X საუკუნეში აგებული მარტვილის ჩიქვანების კარის ეკლესიის ასლია.
წმინდა თეკლას სავანის მონასტრად ჩამოყალიბება 2007 წელს დასრულდა. დღეისთვის მონასტერში 11 მონაზონი და 6 მორჩილი ცხოვრობს. მონასტრის ცხოვრების ხერხემალი არის ერთობის სული, რომელსაც საფუძვლად უდევს ძმათმოყვარება, ურთიერთპატივისცემა, ერთმანეთის სიმძიმის ტვირთვა.
მონასტერი ცხოვრობს მამათაგან დადგენილი წესით, ლოცვითა და შრომით. მონაზვნებს აქვთ ლოცვის პირადი კანონი, რომელსაც ღამით სენაკებში ასრულებენ. ყოველდღიურად აღესრულება ღვთისმსახურება, რომლის ტიპიკონი მწუხრით იწყება და შედგება მწუხრის, სერობის, შუაღამიანის, ცისკრის, ჟამნებისა და ლიტურგიისაგან. ასევე ყოველდღიურად აღესრულება პარაკლისი და ღვთისმშობლის დაუჯდომელი. მონაზვნები საზოგადო ღვთისმსახურების დროსაც და სენაკებშიც ლოცულობენ სამშობლოს კეთილდღეობისთვის, ყოველთა შესაწევნელად - ცოცხალთა და მიცვალებულთათვის, შემომწირველთა და კეთილისმყოფელთათვის. იმ შემომწირველთათვის, რომელთაც მონასტრის მშენებლობაში განსაკუთრებული ღვაწლი მიუძღვით, თითოეულისთვის საგანგებოდ დადგენილ დღეებში, ყოველწლიურად აღესრულება წირვა და მონაზონთა მომდევნო თაობებსაც ანდერძად გადაეცემა, რომ ეს წესი ყოველთვის დაცულ იქნას.
ღვთისმოყვარე ადამიანების შემოწირულობების გარდა, მონასტრისთვის შემოსავლის წყაროა სოფლის მეურნეობა, მეფუტკრეობა, ფიტოთერაპია, საგამომცემლო საქმე, რომელსაც აწარმოებენ მონასტრის წევრები. მონაზვნური ცხოვრებისთვის ნიშანდობლივია ლოცვისა და შრომის მონაცვლეობა. მონასტერში შრომაც ლოცვის, ანუ ღმერთთან ურთიერთობის გაგრძელებაა, ამიტომ ყოველი საქმე საღვთოა. მონაზვნები დაკავებულნი არიან ხელსაქმით (ხატწერა, ქარგვა, მინანქარი, კერვა, გამომცემლობის საქმე), პირადი მორჩილებებით - აქ ერთმანეთს ერწყმის გონებრივი და ფიზიკური შრომა, რაც განტვირთვის საშუალებასაც იძლევა. მონასტრის წევრები ერთობლივადაც შრომობენ (მაგალითად: სანთლის კეთება, ბაღ-ბოსტნის მოვლა, ზამთრისთვის შესანახი პროდუქტების დამზადება, თაფლის ამოღება, მონასტრის ტერიტორიის დალაგება).
მონასტერს აქვს თავისი პერსპექტიული გეგმებიც: გამომცემლობის განვითარება, მომლოცველთა მისაღებისა და ეზოს მოწყობა, ახალი სატრაპეზოს, ახალი სენაკების და სასნეულოს აშენება. პერსპექტიულ გეგმაში შედის აგრეთვე ეკლესიების მშენებლობა: მონაზონთა სასაფლაოზე წმინდა გრიგოლ ხანძთელისა და ტაო-კლარჯეთის ღირსი დედებისა და მამების ეკლესიის აგება, წმინდა იოვანე ოქროპირის ეკლესიის აღდგენა, წმინდა დიდმოწამე გიორგის ეკლესიის მშენებლობა, შენობის აგება წყალკურთხევის ჭურჭლისთვის, მონასტრის გალავნის დასრულება.
მონასტერში მოდიან მომლოცველთა ჯგუფები და ტურისტები საქართველოდან და სხვადასხვა ქვეყნიდან. მონასტერს აქვს მათი გამასპინძლებისა და მათთან ურთიერთობის წესი. მომსვლელები თბილ, მშვიდ, სიხარულისა და თანაგრძნობის გარემოში ახალ ძალასა და ენერგიას იღებენ თავიანთ პრობლემებში სიმშვიდის შესანარჩუნებლად, რასაც ბუნების სილამაზეც უწყობს ხელს.
წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის შობის მამათა მონასტერი დიღმის ხეობის დასაწყისში, წმინდა თეკლას სავანიდან 7-8 კილომეტრის მანძილზე, ნათლისმცემლის მთასთან, სოფელ წოდორეთის მახლობლად მდებარეობს. ეს მონასტერიც, რა თქმა უნდა, ზემოაღნიშნული პრინციპებით ხელმძღვწანელობს, მამები დედათა მონასტერს ეხმარებიან მძიმე ფიზიკურ, სამეურნეო და სამშენებლო საქმეებში. მონასტრის ეზოში დგას წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის თავის კვეთის მცირე ეკლესია, რომელიც გადახურულია მოჭიქული ცისფერი კრამიტით. მნიშვნელოვანია ის ფაქტი, რომ გასულ წელს, მონასტრის ხარჯებით და შესაბამის სახელმწიფო უწყებებთან შეთანხმებით, არქეოლოგის - ბატონ შოთა ირემაშვილის ხელმძღვანელობით და პროფესორ - ბატონ ვახტანგ ჯაფარიძის კონსულტაციით, ნათლისმცემლის მთის ძირას აღმოჩენილი ნანგრევების ირგვლივ მოეწყო არქეოლოგიური გათხრები, რის შედეგადაც მიკვლეულ იქნა VIII-X საუკუნეების მცირე დარბაზული ეკლესია, ვნახეთ უვნებლად შენარჩუნებული საკურთხევლის ტრაპეზი, რომელზედაც ბოლნური ჯვარია გამოსახული. სავარაუდოა, რომ ეს ეკლესია წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის სახელობის იქნებოდა და გვიხარია, რომ ჩვენი წინაპრების ნამოღვაწარ ადგილზე განთავსდება ჩვენი მონასტერი.
წმინდა თეკლას დედათა და წმინდა იოვანე ნათლისმცემლის შობის მამათა მონასტრები მათი დაარსებიდან ვიდრე დღემდე, საეკლესიო კანონებისა და სულიერი მოღვაწეობის ზოგადი წესის შესაბამისად, ძალისაებრ იღწვიან და ისწრაფვიან საუკუნო მიზნისკენ, რათა გახდნენ უფლის სათნომყოფელნი და ღირსნი საუკუნო ცხოვრებისა. კიდევ ერთხელ გვსურს, გამოვხატოთ უდიდესი მადლიერება ჟურნალის მესვეურთა მიმართ. დაე, ღმერთმა დალოცოს თქვენი შრომა და დაე ღმერთმა მოგვცეს ყველას - ერისკაცებსაც და მონაზვნებსაც მისი სიტყვისაებრ ცხოვრების ძალა.
თეა ცაგურიშვილი
კომენტარები