ავლაბარი თბილისის ერთ-ერთი უძველესი უბანია. ისტორიული წყაროების მიხედვით, მისი ძველი სახელწოდება ისანია. არქეოლოგიური მასალებიდან ჩანს, რომ ეს ადგილი ძვ. წ. I ათწლეულიდან ყოფილა დასახლებული. XI-XII საუკუნეებში ისანში საქართელოს მეფეთა სასახლეები, ტაძრები, ბაღები და სავანეები იყო მოწყობილი. XIII საუკუნეების დასასრულისთვის ისანს ეწოდა მეტეხი. სახელწოდება ავლაბარი, როგორც ჩანს, მოგვიანებით, XIV საუკუნეში დამკვიდრდა.
მდიდარი ისტორია
ძველი ისანი ჩვენ თვალწინ მეტეხის ტაძრით იშლება. მეტეხის გორაზე, ისნის უძველეს ზღუდეზე აღმართული დარეჯან დედოფლის სასახლე განსაკუთრებულ მხატვრულ-არქიტექტურულ და ისტორიულ ღირებულებას ანიჭებს თბილისის ამ ძველ უბანს, საიდანაც ქალაქის
ისტორიული წყაროებიდან ცნობილია, რომ მეფე ერეკლეს მეუღლე დარეჯან დედოფალს, ავლაბრის ტერიტორიაზე ძველი ციხის ნანგრევებზე სასახლე და მეფისა და დედოფლის მფარველი წმინდანების - წმინდა ერეკლესა და წმინდა დარიას სახელზე კარის ეკლესია აუგია (1776 წ.). დარეჯან დედოფლის თაოსნობით აშენებული ეკლესია და სასახლე, სხვადასხვა დანიშნულების ნაგებობებთან ერთად, არქიტექტურულ კომპლექსს წარმოადგენს, რომელიც ქვის გალავნით არის შემოზღუდული. დარეჯან დედოფლის სასახლე საზაფხულო რეზიდენცია იყო, მას სხვაგვარად „თბილისის საჩინო“ ერქვა.
1795 წელს აღა-მაჰმად-ხანის მიერ თბილისის აოხრებისას, სასახლე და ტაძარი ძლიერ დაზიანდა. ამ დიდი უბედურების შემდეგ, სასახლე და ტაძარი თავის მიმდებარე ნაგებობებითურთ, როგორც პლატონ იოსელიანი გვამცნობს, სახელდახელოდ იქნა აღდგენილი. ერეკლე მეფის გარდაცვალების შემდეგ (1798 წ.) დარეჯან დედოფალმა სამშობლოში ყოფნის უკანასკნელი წლები აქ გაატარა. რუსეთის იმპერატორის ბრძანებით, დედოფალი 1803 წელს პეტერბურგში გადაასახლეს. 1807 წელს უცხოობაში მიაბარა სული უფალს სამშობლოს მონატრებით დატანჯულმა დედოფალმა. იგი ალექსანდრე ნეველის ლავრის, ხარების ტაძარში დაკრძალეს. იქვე პოვეს სამუდამო განსასვენებლი ჟამთა სიავისგან სამშობლოს მოწყვეტილმა ბატონიშვილებმაც...
მოსე ჯანაშვილის ცნობით, დარეჯან დედოფლის პეტერბურგში გადასახლების შემდეგ, სასახლე ეკლესიითურთ შეიძინა ეგზარქოსმა თეოფილაქტემ და იქ სასულიერო სემინარია და სამრევლო სკოლა გახსნა. 1824 წელს ეგზარქოსმა იონამ ტაძარი მაცხოვრის ფერისცვალების სახელზე აკურთხა. მოგვიანებით აქ მამათა მონასტერი გაიხსნა. მონასტერში დაცული იყო მრავალი სიწმინდე, თუმცა დროთა განმავლობაში ეს სიწმინდეები სხვადასხვა მიზეზით მონასტრიდან გაიტანეს.
XX საუკუნის დასაწყისში მონასტრის საძმოს უმძიმეს პირობებში უხდებოდა ცხოვრება. კათალიკოს ლეონიდესთან გაგზავნილ მოხსენებაში წინამძღვარი ისააკი ამასთან დაკავშირებით დიდ გულისტკივილს გამოთქვამს: „შუაგულ ქალაქში, ჩვენს მაცდურ ხანაში, როცა ცხოვრება იქამდე აქვთ, რომ გამოიჩინონ შნო და უნარი და არც პირობები უწყობთ ხელს, არ არის საკმაო მიწა, რომ დაამუშაონ, არა აქვთ ბაღები, რომ თავიანთი ოფლი შიგ ჩაღვარონ და თავიანთის ამაგით გაჭირვებულებსაც დაეხმარონ“... დეკანოზი ისააკი აღწერს მონასტერში შექმნილ მდგომარეობას და ითხოვს, რომ მონასტრის „ბერებს მიეცეთ სათანადო ადგილი და საშუალება თავიანთი დიდი მოვალეობის აღსრულებისა, სადაც მათთვის გამზადებულია ფრიადი სამკალი“.
იმ დროისთვის, როგორც ერთ-ერთ დოკუმენტშია აღნიშნული, მონასტერს ჰქონდა „ქალაქ თბილისში ქვითკირით შემოზღუდული 1162 საჟენი მიწა, რომელზედაც სხვადასხა დროს აშენებულია ექვსი შენობა“. გარკვეული დროის მერე, მონასტრის მიმდებარე ტერიტორიები საგრძნობლად შემცირდა. მის კუთვნილ მიწებზე დასახლდა სომხური მოსახლეობა. მონასტერს ჩამოართვეს სათიბები და მის მფლობელობაში მყოფი სხვადასხვა ნაგებობა. 1920 წელს კი მონასტერი გადაკეთდა სამრევლო ეკლესიად, ხოლო აქ მოღვაწე ბერები სხვადასხვა მონასტერში გადავიდნენ. 1922 წელს საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, წმინდა ამბროსის ლოცვა-კურთხევით, მონასტრული ცხოვრება კვლავ აღდგა.
ძალიან მალე, საქართველოს კვლავ დაუდგა მძიმე ჟამი, კომუნისტური რეჟიმის დროს ფერისცვალების მონასტერი დაიხურა. ეკლესიას საწყობადაც იყენებდნენ, იქ მუზეუმიც იყო, შემდგომში „ერთი მსახიობის თეატრი“ დაარსდა და 90-იან წლებამდე თეატრალური წარმოდგენები იმართებოდა.
1990 წლიდან ეკლესია საპატრიარქოს გამგებლობაში გადავიდა და უწმინდესის ლოცვა-კურთხევით აქ დედათა მონასტერი დაარსდა. ჩატარდა აღდგენითი სამუშაოები, მისი შემოგარენი გათავისუფლდა მინაშენებისაგან. სამწუხაროდ, სამონასტრო კომპლექსის პირვანდელ დაგეგმარებას ჩვენამდე არ მოუღწევია, სასახლისა და კარის ეკლესიის არსებობა იმაზე უნდა მიანიშნებდეს, რომ სასახლე მხოლოდ „საჩინოს“ ერთი სათავსით არ იყო წარმოდგენილი. ცხადია, ამ ხნის განმავლობაში ბევრი რამ შეიცვალა და დაინგრა.
შიგნით ირანულ ყაიდაზე იყო მორთული. ეკლესიას, ისევე როგორც სასახლეს, ქართული და ისლამური არქიტექტურული მიმართულების სინთეზი ახასიათებს. იგი გვიანი შუა საუკუნეების თბილისის ისტორიული ძეგლების ანალოგიურია.
ფერისცვალების ტაძარი ბაზილიკური სტილისაა. საკურთხეველი ახლიდან მოიხატა ტაძრის მღვდელმსახურის, დეკანოზ იოსებ ვანიძის მიერ.
მონასტრის წინამძღვარია იღუმენია მარიამი (მიქელაძე). მონასტერში მოღვაწე დედები საკმაოდ ბევრს შრომობენ. მათი ძირითადი საქმიანობაა მთარგმნელობითი სამუშაო, ხელსაქმე, სამონასტრო ბაღების მოვლა-პატრონობა. 2003 წელს, უწმინდესის ლოცვა-კურთხევით გაიხსნა მონასტრის დაქვემდებარებაში მყოფი წმინდა ნინოს სახელობის სასნეულო სახლი (ჰოსპისი - სადაც მძიმე სნეულ ადამიანებს უვლიან) და მოგვიანებით მოწყალების დების სასწავლებელი. მონასტრის ერთ-ერთ ტერასაზე აშენდა წმინდა ალექსანდრე ოქროპირიძის სახელობის ტაძარი.
მონასტრის წალკოტი
როგორც კი მონასტრის კარიბჭეს შეაღებთ, მაშინვე თვალში მოგხვდებათ ლამაზად მოწყობილი ეზო, კარ-მიდამო. ამ გარემოს შექმნაში მონასტრის წევრების დიდი შრომა და მზრუნველობა იგრძნობა. მონასტრის იღუმენიას ლოცვა-კურთხევით ეზოს გამშვენება მონაზონ სოფიოს აბარია. დედა სოფიო მონასტრის ბაღებს უკვე შვიდი წელია უვლის.
მონაზონი სოფიო:
- პირადად ჩემი მორჩილება ბაღებისა და გარეთა ტერიტორიების მოვლაა, რაშიც დიდ დახმარებას გვიწევს მრევლის ახალგაზრდების ძირითადი ნაწილი. ჩვენი ეზო ასე რომ გამოიყურება, ერთობლივი შრომის შედეგია.
მონასტრის ტერიტორია სპეციფიკურია თავისი მდებარეობის გამო, ისტორიული თვალსაზრისით იქნება ეს თუ გეოგრაფიული. მონასტრის წინამძღვრის უშუალო მონაწილეობით ხდება დაგეგმვა, შეთანხმება სპეციალისტებთან და შემდეგ განხორციელება. მე პირადად ამ ყველაფრის მხოლოდ ფიზიკური განხორციელების პროცესში ვმონაწილეობ.
- როგორ ალამაზებთ ეზოს, როგორ უვლით? ძირითადად რა მცენარეები გაქვთ დარგული?
- სპეციალისტებთან კონსულტაციითა და შეთანხმებით ვიწყებთ ეზოს გალამაზებას. სხვადასხვა ტიპის ბაღი სხვადასხვა ადგილზეა, სირთულეც ეს არის და სილამაზეც.
ეზო ძირითადად ვარდებით გვაქვს გამშვენებული. არის ასევე მარადმწვანე მცენარეები, სუროები. ქვის კედლები ბუნებრივად არის შემოსილი, რაც ესთეტიკურადაც ლამაზია. არის სურნელოვანი ლავანდები. ჩრდილისთვის გვაქვს ტირიფები. ტაძრის ეზო ძალიან ცხელია და ტირიფით გვინდა, ჩრდილი შევქმნათ. ზეთისხილის ხეებიც გავაშენეთ და გვაქვს მცდელობა, მისი ნაყოფი გამოვიყენოთ. როგორც იცით, ზეთისხილის ნაყოფი მხოლოდ გადამუშავების შემდეგ გამოიყენება და არა პიდაპირი სახით. ვაზუსტებთ, გადამუშავების რომელი მეთოდი გამოვიყენოთ. ძირითადად, დეკორატიული ფორმით გვაქვს, მონასტრის ეზოს გეოგრაფიული სიმყუდროვის გამო მისაღები მცენარეა, ასეთი ნიადაგი და პირობები - ქარი და მზე - მოსწონს. თან ძალიან ლამაზია ზეთისხილი.
ასევე გვაქვს იები, ბეგონიები, ორი სახის ფიკუსის პალმა, ჭრელფოთლებიანი ჰოლანდიური ყვავილები, რომლებიც განსაკუთრებულ სილამაზეს ქმნის.
- ზამთარში როგორ უვლით მცენარეებს?
- ტერიტორიების დასუფთავება თითქმის ყოველ სეზონზე ხდება. ვცდილობთ, მონასტრის ეზო ყველა სეზონზე ლამაზი იყოს. როცა თოვლია, მაინც გვიწევს სავალი ბილიკების გაწმენდა-დასუფთავება. გაზაფხულზე ვიწყებთ საგაზაფხულო სამუშაოებს, ამ დროს ხდება გასხლვა, დაბარვა, ბუნებრივი მინერალური სასუქების შეტანა. აუცილებელია ქიმიური ხსნარებით დამუშავება. დღეს ისე დაბიძნურებულია ატმოსფერო, რომ ფაქტობრივად ხელოვნურად გვიწევს მცენარეებისთვის ყურადღების მიქცევა. ვფრთხილობთ, უყურადღებობით არაფერი დავაკლოთ. ზამთარში შიდა ინტერიერს ქოთნის ყვავილებით ვალამაზებთ. ზამთარში შესანახი პირობები, ფართობი არ გვაქვს გამოყოფილი, ამიტომ ქოთნის ყვავილებს ძირითადად დარეჯანის სასახლეში ვინახავთ. ჩვენ გვაქვს ერთი ბაღი, სადაც გაშენებულია სუბტროპიკული, მარადმწვანე მცენარეები და ბალახის ტერასები.
- ბალახსაც თავისებური მოვლა სჭირდება...
- ბალახს სერიოზული მოვლა სჭირდება, რადგან ძალიან მგრძნობიარეა, წყალი არ უნდა მოაკლდეს. თან ასეთ ქვებსა და სიცხეში გასუფთავებასა და გაკრეჭას საჭიროებს. ფიზიკურად ძალიან მძიმე სამუშაოა და ამაშიც მრევლი გვეხმარება.
- უწმინდესისთვის თუ მიგირთმევიათ მონასტრის ეზოს ყვავილები?
- კი, მიგვირთმევია. 100 მოწამის ხსენების დღესაც ვიყენებთ ჩვენს ყვავილებს. ამ დღეს ტრადიციულად მტკვარში ვუშვებთ ყვავილების თაიგულს... ეზო ლამაზი რომ იყოს, ჩვენს ბაღს აყვავებულ ყვავილებს არ ვაკლებთ.
თეა ცაგურიშვილი