კაცხის სვეტი ჭიათურიდან საკმაოდ შორს მდებარეობს... სვეტთან მისასვლელად სოფელი კაცხი უნდა გაიარო. დაბეტონებულ სწორ გზას მონასტრამდე მივყავართ... ზეცად აზიდული სვეტის ხილვა მოლოდინს აჭარბებს...
კაცხის მამათა მონასტრის წევრებმა შინაურულად მიმიღეს და შინ მიმიწვიეს... მონასტრის წინამძღვრის მოვალეობის შემსრულებელმა, კეთილმოწესემ, იღუმენმა ილარიონმა (კვირიაშვილი) მეგზურობა გამიწია და კაცხის სვეტის წარსულთან ერთად მონასტრის თანამედროვე ცხოვრების წესიც გამიზიარა.
კაცხის სვეტი ის ადგილია, რომელიც თანაბრად აოცებს ქართველსაც და საქართველოს სტუმარსაც. მას არაერთი სტატია მიუძღვნა ადგილობრივმა თუ უცხოურმა პრესამ, თუმცა ეს თემა ამოუწურავია. ჩვენ შევეცდებით, დაგანახვოთ სვეტის სულ
- სვეტი უძველესი დროიდან იქცევდა ყურადღებას და მას სალოცავად იყენებდნენ. ქრისტიანობამდე აქ წარმართული რიტუალები და კულტების თაყვანისცემა აღესრულებოდა. ტაძარსა და სვეტს შორის არსებულ ქვაზე კი მსხვერპლშეწირვას ასრულებდნენ
კაცხის სვეტი კლდოვანი მასაა, რომელიც ტექტონიკური ძვრებისა და ჩამორეცხვების შედეგად წარმოიქმნა, მისი სიმაღლე 40-45 მეტრია, ხოლო თხემის ზედაპირი დაახლოებით 150 კვ/მ-ს შეადგენს.
ქრისტიანობის სახელმწიფო რელიგიად გამოცხადების შემდეგ კაცხის სვეტი წარმართულ ღვთაებათა პანთეონს სამუდამოდ გამოეყო. პირველი ქრისტიანული ნიშანი, რომელიც სვეტზე გვხვდება, ხელით ნაკვეთი ბოლნური ჯვარია, რომელიც V-VI საუკუნეებით თარიღდება. დასავლეთის მხრიდან, დაბლა არის მცირე ზომის გამოქვაბული, სადაც ცხოვრება შესაძლებელი იყო. იქვე აღმოჩენილია ძველი ცხოვრების კვალი. სვეტზე პირველი მესვეტე სავარაუდოდ VII-VIII საუკუნეებში ავიდა.
პირველი ექსპედიცია სვეტზე 1944 წელს მოეწყო. ამ ჯგუფის წევრები იყვნენ: ალპინისტი ალექსანდრე ჯაფარიძე, ხელოვნებათმცოდნე ვახტანგ ცინცაძე, მწერლები: ლევან გოთუა და აკაკი ბელიაშვილი. მათ თხემზე მცირე გათხრები ჩაატარეს და ჩონჩხის ნაწილები და თავის ქალა აღმოაჩინეს, რომელიც სავარაუდოდ იქ მოღვაწე მესვეტის უნდა ყოფილიყო (ნეშტის ნაწილები დღესაც სვეტის თავზეა დასვენებული). აგრეთვე ნახეს ტაძრის ნანგრევები, რომელიც სავარაუდოდ ცხოველსმყოფელი ჯვრის სახელობის იყო. ამ ტაძრის იატაკის ქვეშ აკლდამაა გამართული. იქვე ყოფილა საცხოვრებელი სენაკი და მარანიც, რომელიც ექვსი ქვევრისაგან შედგებოდა (ამ ქვევრებიდან ოთხი დღემდე ხელუხლებლადაა შემორჩენილი, ორი კი დაზიანებულია). გაწმენდითი სამუშაოების დროს მიაკვლიეს ბრინჯაოს სასანთლეს და ვერცხლის მოოქრულ ფირფიტას, რომელზედაც ჯვრის მოტივის გაბმული ორნამენტია გამოყვანილი.
სვეტის ძირში არის საძვალე და სვიმონ მესვეტის სახელობის ტაძარი. სვეტი და მასთან არსებული ნაგებობები საკმაოდ ვრცელი სამონასტრო კომპლექსის შემადგენლობაში შედიოდნენ, რომელიც მთელ ამ ტერიტორიას მოიცავდა. ჩატარებული არქეოლოგიური სამუშაოები და თხემზე აღმოჩენილი მასალა მიუთითებს, რომ სვეტის თავზე ადამიანს ხანგრძლივი პერიოდის მანძილზე უცხოვრია.
...კაცხის სვეტზე მონასტრული ცხოვრება 1998 წლიდან განახლდა. მაშინ აქ ერთი ბერი ცხოვრობდა, რომელმაც სრული მონასტრული გარემო შექმნა და საფუძველი ჩაუყარა სამონასტრო ცხოვრებას. დროთა განმავლობაში მონასტრის წევრებისთვის სენაკები აშენდა. უწმინდესისა და მეუფე დანიელის (დათუაშვილი) ლოცვა-კურთხევით, ექვსი წლის წინ მარტყოფის ღვთაების მამათა მონასტრიდან კაცხის სვეტის მამათა მონასტერში ხუთი ბერი გადმოგვიყვანეს. მონასტრის წინამძღვრის მოვალეობის შემსრულებელი მე ვარ. მანამდე მამა ელიზბარი (ყურაშვილი) წინამძღვრობდა, - განაგრძობს საუბარს მამა ილარიონი.
განახლდა ქვედა, სვიმონ მესვეტის სახელობის ტაძარი. ჩამონგრეული ტაძრიდან მხოლოდ კედლებიღა იყო დარჩენილი. ამ ტაძრის აღდგენის შემდეგ დაიწყო სვეტზე მდებარე ჯვრის სახელობის უძველესი ტაძრის აღდგენა. საუკუნეების განმავლობაში მიმდინარეობდა მესვეტე მამების ცხოვრება. დიდი მადლის მატარებელია სვეტი თავისი მნიშვნელობით. აქ მოღვაწე მამების დიდი ღვაწლია ჩადებული. ეზოში არის კიდევ რამდენიმე სენაკი, მუზეუმივით პატარა ოთახია მოწყობილი, სადაც გამოფენილია ფოტოები და მონასტრის ეზოს ტერიტორიაზე აღმოჩენილი ნივთები.
სვეტის ჯვრის სახელობის ტაძარში გარკვეულ დღეებში ტარდება ღვთისმსახურება. სვეტის ტაძარში მხოლოდ საკურთხეველია მოხატული. დახატულია ღვთისმშობლის და მღვდელმთავრების ფრესკები.
სვეტზე ასვლა დიდი რკინის კიბის დახმარებით არის შესაძლებელი. სვეტზე კიბეა მიდგმული, გარშემო სალტეები აქვს გაკეთებეული და ამით ამსვლელი საფრთხისგან დაცულია.
იქ ასვლა ყველას არ შეუძლია. მეუფე დანიელისა და უწმინდესის ლოცვა-კურთხევით, სამი-ოთხი წელია აიკრძალა საერო პირების ასვლა, მანდილოსნები მანამდეც არ ადიოდნენ. გამონაკლისი მხოლოდ სამშენებლო საქმიანობის ან რაიმე აუცილებლობის შემთხვევაში დაიშვება. სამშენებლო მასალებს, წყალს, საკვებს ჯალამბარის დახმარებით ვზიდავდით. ვფიქრობთ, რომ წინათ აქ მოღვაწე მამებიც ჯალამბარს იყენებდნენ.
ლოცვა და შრომა
მონასტერში ლოცვა ღამის 2 საათზე იწყება და გამთენიამდე, 4-5 საათამდე გრძელდება. დილით, 11 საათზე ტრაპეზია. მერე მორჩილებები იწყება.
„ძირითადად მშენებარე მონასტერია და უფრო სამშენებლო საქმით ვართ დატვირთული. რამდენიმე სკა ფუტკარი გვყავს და იმას ვუვლით. ნიადაგი ხელს არ გვიწყობს და დიდი მეურნეობა არ გვაქვს, არც საქონელი გვყავს. უფრო ეზოს მოწყობისა და გასუფთავების საქმით ვართ დაკავებული. მშენებლობისკენ ვართ გადახრილები, სენაკებს ვამრავლებთ - ჩვენს მონასტერს სტუმარი ბევრი ჰყავს და ამისთვის სენაკებია საჭირო. ღვთის მადლით, საძმოც გამრავლდება... ყველას ჩვენი მორჩილება გვაქვს, გვყავს ტრაპეზარი, რომელიც ამზადებს საჭმელს, არის მორჩილება, რომელშიც შედის ჭურჭლის გარეცხვა. მოკლედ, მონასტერში ყველას თავისი საქმე აქვს. ტრაპეზარობა ძალიან რთული მორჩილებაა - ამდენი ადამიანის დაპურება გევალება. ამ კუთხით პასუხისმგებლობაც დიდია. სამწუხაროდ, პურს ვერ ვაცხობთ... მომავალში ვაპირებთ ფურნეს აშენებას, მერე პურსაც გამოვაცხობთ.
შრომა აუცილებელია, უშრომელად არაფერი გამოდის. თუ ადამიანი შრომობს, ღმერთი დაინახავს მის მონდომებას და უფალი აუცილებლად შეეწევა. ადამიანს საკუთარი ძალებით არაფერი ძალუძს, ყველაფერი ღვთის ნებაზეა დამოკიდებული. ადამიანმა უნდა მოინდომოს, რომ ღვთისგან მოწყალება მიიღოს. როდესაც ღმერთი ხედავს ადამიანში მონდომებას და ძალისხმევას, რათა სულიერი მდგომარეობა გამოისწოროს და საკუთარ თავთან იბრძოლოს, უფალი აძლევს საშუალებას და გზასაც უხსნის.
ვერასდროს წარმოვიდგენდი, ოდესმე საჭმლის გაკეთება თუ მომიწევდა, ან ჭურჭლის გარეცხვა, დალაგება და ასე შემდეგ. თავიდან ეს ყველაფერი ჩემთვის უცხო იყო. თუმცა, საინტერესოც - რამდენად შეგვიძლია, ჩვენს თავს მოვუაროთ. ნამდვილად ვერ შევედრებით დედებს, მანდილოსნებს კულინარიულ საკითხებში, თუნდაც დალაგებაში, მაგრამ ვცდილობთ, საკუთარ თავებს მოვუაროთ, იმდენად რამდენადაც გვჭირდება.
- მამაო, ცდილობთ მიემსგავსოთ მესვეტე მამებს?
- ჩვენი გულიდან წამოსული სურვილია, მივბაძოთ მამებს, რომლებიც ჩვენს წინა საუკუნეებში ცხოვრობდნენ. მათი ლოცვით საქართველო დღემდე ძლიერია. ბერობა არ არის ცხოვრების სხვა სტილი. ამაში ყოველდღიური სიღრმეა ჩადებული. ჩვენთვის არც ერთი დღე არ არის ერთნაირი. ყოველი წუთი განსხვავებულია. საკუთარ თავში ყოველდღე სხადასხვას ვხედავთ. ძირითადი ბრძოლა საკუთარ თავთან გვაქვს, რომელიც ყოველდღიურ ახალ აღმოჩენებს იწვევს. მერე ვიწყებთ ბრძოლას ამ უარყოფითის წინააღმდეგ და მუდმივად ასეთ ბრძოლაში ვართ. წინაპარი მამების გამოცდილება გვეხმარება ამ ბრძოლის გადალახვაში. ღვთის მადლით ჩვენც ამ გზას მივყვებით.
თეა ცაგურიშვილი
კომენტარები