ფოლკლორისტი, ლოტბარი, გურმანი, დეკორატორი, ქარგვის ოსტატი, ხატმწერი, მებაღე, არაპროფესიონალი არქიტექტორი (ეს ყველა “სტატუსი” ერთ კაცს “ეკუთვნის” - ზუგდიდელ ბესიკ ჭითანავას) - საკუთარი სამსართულიანი სახლი კოშკით თავად დაუპროექტებია. მითხრა: სახლის პროექტი ქაღალდზე არც არსებობს, თვალით არის აშენებულიო. მის მეგობარს, როინ ძაძამიას უხუმრია კიდეც, - თარაზო, შვეული და ძაფი ჩვენს ხელში ტირიანო. უკითხავთ, რატომო? - არ ვხმარობთ და იმიტომო... დავინტერესდი, დარწმუნებული ხართ, რომ სახლი მყარად ნაშენია-მეთქი? - რა ვიცი, ზემოთა სართულზე დევივით ხალხი მსტუმრობდა და იმათ ცეკვას გაუძლო, ჰოდა, მე ვერ გამიძლებსო?
- სიცილით მიპასუხა მასპინძელმა.
ამ სამყაროში შებიჯებულს თვალში, უპირველესად, უამრავი ძველი ნივთი გხვდება: კასრები, დოქები, თუნგები, კეცები, ქვევრი, უთო, გობი და ა. შ. ზოგი თავად უყიდია, ზოგიც - უჩუქებიათ. მარნის გაკეთებას აპირებს და ეს ნივთებიც მის მოსაწყობად სჭირდება. მაგიდაც უძველესია, 100 წელსაა გადაცილებული და ბუფეტიც, რომელიც ნაწილებად დაშლილი განულაგებია სახლში, განსხვავებული იერი რომ მიეცა. ამბობს, - ასე უფრო ლამაზია. ერთ ნაწილში კონდიციონერს მოვაქცევ და როცა დამჭირდება, მაშინ გავაღებ კარსო. ძალიან ბევრი იდეა აქვს და ნელ-ნელა აპირებს განხორციელებას. იმავე ოთახში, მეორე სართულზე ასასვლელი კიბის ქვეშ მოწყობილი მყუდრო მოსასვენებელი - საწოლი, მის უკან, კედელზე დაკიდებული უჩვეულო ბრითა და გვერდზე “ამოსული” ხით, განსაკუთრებით ორიგინალურად გამოიყურება. მეგონა, სახლის მშენებლობისას თუ დატოვეს ხე, საგანგებოდ, დეკორაციისთვის. აღმოჩნდა, რომ იქ ხე არასდროს ყოფილა, მერე მიუტანია და ჩაუდგამს.
მასპინძელმა მისვლისთანავე ულამაზესი და მრავალფეროვანი სუფრა გაგვიწყო. გავოცდი და ვკითხე, - ყველა კერძი თქვენი მომზადებულია-მეთქი? - სიდედრმა მომიმზადა, არიქა, სტუმრები მოდიან და არ შერცხვეო, - თითქოს, სერიოზულად მიპასუხა, არადა, ვიცი, დაუოჯახებელია. მერე ამიხსნეს, გამორჩეული გურმანია, ასე რომ, ყველაფერს თავად ამზადებსო. მეგრული ხაჭაპური და ბადრიჯნის კერძი ნაცნობი იყო, თუმცა განსაკუთრებულად, ორიგინალურად მომზადებულ-შეზავებული, მწვანე კერძი ვერ “შევიცანი” და ჩავეკითხე, რა არის-მეთქი? - ეს არის ტყემალი ვაშლის ძმრით და მასში ქათმის ხორცია ჩადებულიო.
ნეტავ, გენახათ, რა ლამაზ თეფშზე იდო! - დამღა რომ არ არსებობდა, ეს თეფში იმ ხანისააო, - ამიხსნა მასპინძელმა და თავის მეგობარს, ბატონ როინს სთხოვა, ზემოთ, ძველ კარადაშია ძველი თეფშები და ჩამოიტანეო, თან ამიხსნა, - აქ აგურით ნაშენებს რასაც ხედავთ, უმეტესობა როინის ნამუშევარია. ძალიან კარგ რამეებს აკეთებს. შინ თუ ესტუმრებით, თავად დარწმუნდებით, მაგრამ არ მინდა, ჩემთან ნაკეთებიც მისას დაემსგავსოს, მირჩევნია, მე მოვიფიქრო, ამიტომ თავი - ჩემი, ხელები - მისიო. აღმოჩნდა, რომ ბატონი როინი ადრე ანზორ კავსაძის კაპელაში მღეროდა. მერე, 1990-იან წლებში ის და დანარჩენი მომღერლები ჩემს მასპინძელს წამოუყვანია და შეუქმნიათ ვაჟთა ფოლკლორული ანსამბლი “მერეხი”...
მაგიდას ისეთი სისწრაფით ემატებოდა კერძები, სხვა თემაზე საუბარს ვეღარც ვასწრებდით, ამიტომ კვლავ ე.წ. ღარიბულ სუფრას (ასე უწოდებდა მასპინძელი, რასაც ვერაფრით დავეთანხმები) დავუბრუნდით. დიდი ვერაფერი გურმანი ვარ, მაგრამ ზოგიერთ კერძს ვცნობ. აქამდე ვიცოდი, რომ ქოთანში წითელ ლობიოს ხარშავდნენ, მაგრამ მაგიდაზე მდგარ ქოთანში ლობიო აშკარად არ იყო. ბატონ ბესოს გაეცინა: ამას საწმელი ჰქვია - წ-ყალი, წ-ვნიანი ანუ ის, რაც გადმოდინდება. ისე დავინტერესდი მისი მომზადების წესით, თითქოს იმავე საღამოს მოვამზადებდი, მაგრამ რეცეპტი მაინც გამოვკითხე. - ქოთანში ვდებთ ქათამს, მოთუშულ ხახვს, დაჭრილ პომიდორს და ვხარშავთ. პარალელურად, ქვასანაყში ვნაყავთ ნიგოზსა და მარილს (დღეს ესეც გამარტივებულია და ბლენდერში მზადდება) და ვამატებთ წინა მასას. მოხარშული ქოთნითვე მიგვაქვს სუფრასთან. სხვათა შორის, აღმოსავლეთ საქართველოში საცივს რომ ეძახიან, ჩვენებური საწმელი მისი “მეგობარიაო”, - ამიხსნა. ბაჟეზეც მითხრა:
სამეგრელოში მას ნედლი მწვანილებით ვამზადებთ, ხოლო გამხმარით - საცივი კეთდებაო... გებჟალიას დანახვა გულწრფელად გამიხარდა, რადგან გამორჩეულად მიყვარს. კიდევ ერთი საჩემო კერძი აღმოვაჩინე, ისიც - ყველით მომზადებული: ერთმანეთში არეულ ჭყინტ ყველსა და ხაჭოს პიტნა ჰქონდა შერეული და უგემრიელესი იყო. - ასე დედაჩემი აკეთებდა და მეც მის კვალს მივყვებიო, - მითხრა მისმა ავტორმა.
ბატონ ბესოს აქ ფოლკლორის სახლი მოუწყვია. ამ ოთახში “მერეხის” რეპეტიციებს ატარებს. მითხრა, - უცხოელებსაც ვასწავლი სიმღერებსო. წინა დღესაც, თურმე, ამერიკელ, ავსტრალიელ და ინგლისელ გოგონებს ამეცადინებდა და თბილისიდან ფოლკლორისტები და ლოტბარები: მალხაზ ერქვანიძე და სოსო კოპალეიშვილი ჰყოლია სტუმრად. მალე აქ ბიჭუნათა ფოლკლორული ანსამბლიც ამღერდება.
იქვე პიანინო დგას, გერმანული “ციმერმანი”, 1884 წლის გამოშვება, ერთ კუთხეში კი ჩარჩოში ჩასმული სანოტო ფურცელია ნოტებითა და მეგრული ტექსტით. სიმღერას “გვიმარა” ჰქვია და ზედა კუთხეში წერია: “მუს.: ბ. ჭითანავასი. ტექსტი: გ. ოტობაიასი”. მაშინ გავიგე, ბატონი ბესო სიმღერებსაც რომ წერდა.
ჩემს მასპინძელს ფარდებიც ორიგინალური უკიდია ოთახში.
- ფარდაშიც კი ჩემი ბუნება და გატაცება იგრძნობა - მე ხომ მებაღეც ვარ და აქაც ბაღებია ათასნაირი მცენარითა და ფრინველითო, - მითხრა. თურმე, ფარდები პარიზული ყოფილა, პრინცესა მიურატის ნაჩუქარი. პრინცესა ვერონიკა დე შაბო მიურატი სალომე დადიანისა და აშილ მიურატის შვილთაშვილის, პრინც ალან მიურატის მეუღლე და ნაპოლეონ ბონაპარტის შთამომავალია. ბატონი ბესოს ნათლული ყოფილა, მართლმადიდებლურად მას მოუნათლავს. ყველაფერთან ერთად, ჩემს უნივერსალურ მასპინძელს ფრანგულიც კარგად სცოდნია და ხან ქართულად, ხანაც ფრანგულად ესაუბრება ნათლულს.
ბესო ჭითანავა:
- რაც პრინცი და პრინცესა ოჯახით საცხოვრებლად საქართველოში გადმოვიდნენ, მას შემდეგ მე და როინიც მათ გვერდით ვართ. ფრანგულიც მათთან ურთიერთობისას შევისწავლე. ჩამოსვლიდან ერთ თვეში მიურატებს საფრანგეთში გამგზავრება მოუხდათ, ქორწილში და სახლი მე ჩამაბარეს. ამ სახლში დიდი საგანძური ინახებოდა - ისტორიული პორტრეტები, რუბენსისა და პიკასოს ნამუშევრები, კუკის ხელნაწერები, მეფეების ფაქსიმილიები... ამ განძის დიდი ნაწილი, სამწუხაროდ, მერე დაიწვა. სახლის კარი ნორმალურად არ იკეტებოდა, არადა, ძალიან არეული პერიოდი იყო, 1996 წელი, როდესაც შუქი თითქმის არ გვქონდა და ძარცვა-ქურდობა-მკვლელობა ჩვეულებრივი ამბავი იყო. მახსოვს, ღამით, შუქი რომ მოვიდოდა ხოლმე და ტელევიზორს ან რადიოს ჩავრთავდი, მაშინვე მეძინებოდა. ასე არ ივარგებდა, აუცილებლად უნდა მეფხიზლა. იქვე ვიპოვე ფერადი ძაფები, ნაჭერი და მრგვალი საქარგავი დაფა, მანამდე პროფესორ მანანა ბუკიას ქარგვას შევსწრებივარ ეკლესიაში და ვცადე, იმ პრინციპისთვის მიმეგნო. ძალიან გავწვალდი, მაგრამ ერთ ღამეში ჯვარი მოვქარგე. მეორე დღეს, წირვაზე მანანა ბუკიას ვუჩვენე. მან კორექტივები შეიტანა და თან მასწავლა, როგორ ჯობდა მუშაობა. მას შემდეგ “ასე ჯობიათი” ხომ ხედავთ, რამდენი რამ მოვქარგე! ხშირად, მგზავრობისასაც ვქარგავ. ისე გარბის ხოლმე დრო, ვერც მანძილს შევიგრძნობ და, რაც მთავარია, ძალიან მშვიდობიანად ვმგზავრობ. ეგ კი არა, თვითმფრინავშიც კი მომიქარგავს. დავაკვირდი და, ბორტზე საქარგავი მასალა თუ არ ავიტანე, მაშინ იწყება რყევები და საშინელებები, ამიტომ ვცდილობ, იქაც სულ ვქარგო. შინ ნაქარგების ძალიან მცირე ნაწილი მაქვს. ჩემი ნამუშევრები აქვს ჩვენს უწმინდესსა და უნეტარესს ილია მეორეს, ჰქონდა ედუარდ შევარდნაძეს, ყოფილი პრეზიდენტის ოჯახს - ქალბატონ სანდრა რულოვსს, პარიზში - ლეპერების ოჯახს, რამდენიმე ტაძარს და ა.შ. ძირითადად, საეკლესიო თემაზე ვმუშაობ - აქ მაქვს “შობა”, მაცხოვრის - რამდენიმე და წმ. სპირიდონის ხატები, ეს გახლავთ აშოტ კურაპალატი - ისეთი ასოციაცია გიჩნდება, თითქოს ქვაზეა ამოტვიფრული...
- ბატონო ბესო, ნიჭიერი ადამიანი ხართ, რომ იტყვიან ხელიდან ყველაფერი გამოგდით, შესანიშნავი წრე გყავთ... მიკვირს, რატომ არ დაოჯახდით?
- რატომ? მრავალშვილიან ოჯახში გავიზარდე. მამა რომ გარდამეცვალა, ჩემი ასაკის იყო, მე კი - 16 წლის. სამი დედმამიშვილი ჩემზე უფროსი მყავდა, ორიც - უმცროსი. ძმა სავალდებულო სამხედრო სამსახურში მსახურობდა, დედა მუშაობდა და მისი ხელფასით ამხელა ოჯახს როგორ არჩენდა? სად იყო მაშინ სოციალური დახმარებები? ოჯახს რომ შევშველებოდი, იმავე სკოლაში დავიწყე დარაჯად მუშაობა, სადაც ვსწავლობდი. მამაც ამ ადგილას მუშაობდა შეთავსებით და მის ადგილას მივედი. მალე სკოლის ცეცხლფარეშიც გარდაიცვალა და სკოლის დირექტორმა იპოლიტე ჩემინავამ (ღმერთმა ნათელში ამყოფოს მისი სული) მითხრა: აქ ხომ გაქვს ხელფასი 80 მანეთი, ცეცხლფარეშად თუ იმუშავებ, 150 ლარი გექნება. თანაც ის სამუშაო სეზონურია. თუ დათანხმდები, მე ყოველ დილით, ადრიანად მოვალ, ნახშირს შემოგაზიდვინებ, შენ კი მერე ღუმელში ჩაყარეო (ხედავთ, რამხელა რაღაც გამიკეთა იმ კაცმა?!) და... დავთანხმდი. მახსოვს, ჩემი ასაკის ბავშვები მოდიოდნენ და სიგარეტს უკიდებდნენ იმ ღუმლიდან, მე კი იქ ვმუშაობდი. 15 წლიდან ვმღეროდი ანსამბლ “ჩელაში”. ყველაზე პატარა ვიყავი - თეთრთმიან კაცებს შორის შავი ხოჭოსავით ვიდექი. მერე სოფელ ორსანტიის სკოლაში გუნდის ხელმძღვანელის შტატი რომ გათავისუფლდა, შემომთავაზეს და იქ გადავედი სამუშაოდ. დღისით იქ ვიყავი, ღამით - საკონსერვო ქარხანაში. რასაც მიხდიდნენ, თითქმის სრულად ძმას ვუგზავნიდი “ჯარში”, არ მინდოდა, უმამობა დატყობოდა, რადგან მამაც ასე აკეთებდა... მერე, რამდენჯერაც რაღაც საქმე დავიწყე, ან ვიღაც დაგვეღუპა, ან ვიღაც ჩვენიანს სხვა რამ გაუჭირდა, ერთხელ სახლიც დაგვეწვა და ნულიდან დავიწყეთ ცხოვრება; ოჯახის წევრები რომ დაოჯახდნენ, ზოგიერთი ერთხანს ჩემი მისახედი გახდა. საბედნიეროდ, ახლა, ნელ-ნელა აიწყეს ცხოვრება და უკვე აქეთ - მე მეხმარებიან... მოკლედ, ასეთი ნაწვალები და ნაშრომი ვარ. როდისღა დავოჯახებულიყავი?!
სუფრასთან საუბრის შემდეგ კვლავ სახლის დათვალიერება განვაგრძეთ. სამზარეულო პირველ სართულზეა და, საბოლოოდ, ხალხურ-კლასიკური სტილის ნაზავი იქნება. მეორე სართულიც შთამბეჭდავია. იქვე 200 წლის კორსიკული კარადა დგას, საფრანგეთში მოხუც ქალბატონს - მადამ პერსას უჩუქებია ჩემი მასპინძლისთვის: ამას ჩემი შვილიშვილები მაინც გადააგდებენ და რადგან შენ ძველი ნივთები გიყვარს, საქართველოში თუ წაიღებ, გაგატანო. თვითონ - არა, მაგრამ მიურატებს კი ჩამოუტანიათ და ოჯახის ნათლიისთვის სიურპრიზად მანქანით მიუყენებიათ კარზე საჩუქარი. მართლაც ლამაზი კარადაა და ბატონ ბესოსაც ძალიან მოსწონს.
მეორე სართულზეა აგურით ნაშენები ბუხარი, რომელიც სხვა ოსტატს გაუკეთებია. ბუხარს ზემოთ სხვადასხვა დეტალი ამშვენებს. თურმე, მარტვილში ბავშვებს ქვაზე მუშაობას ასწავლიან და რაიმე დეტალი რომ უფუჭდებათ, ბატონ ბესოს უნახავენ, ეს უკანასკნელი კი დეკორისთვის იყენებს. თუმცა დეკორი, უნებლიეთ, თემატურად დაეწყო - თავში ჯვარი ღმერთის სადიდებლად, ქვემოთ - დედამიწა, ხოლო ნაყოფის სიმბოლოდ - გვიმრის ფოთოლი და ა.შ.
მესამე სართულზე ვერ ავედით, რადგან ჯერჯერობით ასასვლელი არ გაუკეთებიათ. კოშკიდან, თურმე, შესანიშნავი ხედი იშლება - აფხაზეთის საზღვარზე მდებარე სათანჭოს მთაც კი მოჩანს... ალბათ, მთელ სახლს - გაკეთებულს თუ გასაკეთებელს, ვერც აღვწერ სიტყვებით, მაგრამ იმედი მაქვს, ზუგდიდში შემდეგი სტუმრობისთვის სამშენებლო და სარემონტო სამუშაოები დასრულებული დაგვხვდება და სრულყოფილ სახლსაც “ჩავიბარებთ”.
რაც შეეხება ბატონი ბესოს მებაღეობას, გაოცება აქაც ვერ დავმალე - რას წარმოვიდგენდი, თუ ზუგდიდში დადიანების სასახლის წინა ეზო, მარტვილისა და სალხინოს მონასტრების ეზოებიც მისი გამწვანებული იყო. ბატონი ბესოს სანერგეს სანახავად მისი მეორე სახლის ეზოში გადავედით. აღმოჩნდა, რომ სანერგე 3200 კვ.მ ფართობზეა მოწყობილი. ადრე, თურმე, სათბურის შენობაც ედგა, მაგრამ დიდ თოვლს დაუნგრევია. სანერგეში 11 სახეობის მარტო წიწვოვანი მცენარე აქვს, რომელიც ეზოების გასამწვანებლად გამოიყენება. აქვე გვხვდება: ვერცხლისფერი ჭანჭატი; აბელია, რომლითაც კატალოგები იწყება; ულამაზესი მარადმწვანე ძახველი; ჯუჯა ბამბუკები; წითელყვავილიანი კალესტემონები; პასიფლორა, იგივე ვნების ყვავილი - მარადმწვანე მცოცავი მცენარე, რომლის კოლექციაც ჰქონდა - ლურჯი, სტაფილოსფერი, თეთრი... რატომღაც მხოლოდ ეს უკანასკნელი დარჩენილა. მისგან, თურმე, ტალავერის გაკეთებაც შეიძლება, მაგრამ ცოტათი ყინვამოშიშია. ბატონ ბესოს აქვე პატარა ინკუბატორიც აქვს. სწორედ აქ იბადებიან მცენარეები და მერე გადიან გარეთ. აქ ვნახე ულამაზესი წიწვოვანი ხეები, მწვანეში შერეული თეთრი წიწვებით. ჭითაწყლის ეკლესიის ბაღშიც მისგან წაუღიათ ამ ჯიშის ხეები, ოღონდ მათ ვერცხლისფერი წიწვები აქვთ. ინკუბატორშია დეკორატიული ლუნიცერა, ტოტებით რომ ჩამოიტანა და თავის სანერგეში გაახარა, - რომ წამოიზრდება, შეგიძლია შეკრიჭო ხოლმე და კონკრეტული ფორმა მისცეო, - მითხრა. ასევე, ჩამოიტანა ალვის ხის ტოტებიც თურქეთიდან და ისიც გაახარა. უკვე დაფესვიანებულია, ოღონდ ქოთნებში კარგად ვერ იზრდება, სივრცე და სიღრმე სჭირდება, გადასარგავად კი დამხმარე არავინ ჰყავს... კიდევ ვინ მოსთვლის, რამდენი საუცხოო მცენარე ვნახე ჩემი მასპინძლის სანერგეში. ყველაზე იშვიათი მის “ოჯახში” გინკო ბილობა ყოფილა, მცენარე შესაშური იმუნიტეტით - ხიროსიმასა და ნაგასაკში, ატომური დაბომბვის დროს, მხოლოდ ეს ხე გადარჩენილა. მისგან კეთდება წამალი ბილობილი. დაბოლოს, ამ სანერგეშია ჯუჯა გარდენია, რომელიც ბატონმა ბესომ ჩემი ვერანდისთვის მაჩუქა - მან და კიდევ ორმა ყვავილმა აშკარად დაამშვენა ჩემი აივანი.
ირმა ხარშილაძე
ამ სამყაროში შებიჯებულს თვალში, უპირველესად, უამრავი ძველი ნივთი გხვდება: კასრები, დოქები, თუნგები, კეცები, ქვევრი, უთო, გობი და ა. შ. ზოგი თავად უყიდია, ზოგიც - უჩუქებიათ. მარნის გაკეთებას აპირებს და ეს ნივთებიც მის მოსაწყობად სჭირდება. მაგიდაც უძველესია, 100 წელსაა გადაცილებული და ბუფეტიც, რომელიც ნაწილებად დაშლილი განულაგებია სახლში, განსხვავებული იერი რომ მიეცა. ამბობს, - ასე უფრო ლამაზია. ერთ ნაწილში კონდიციონერს მოვაქცევ და როცა დამჭირდება, მაშინ გავაღებ კარსო. ძალიან ბევრი იდეა აქვს და ნელ-ნელა აპირებს განხორციელებას. იმავე ოთახში, მეორე სართულზე ასასვლელი კიბის ქვეშ მოწყობილი მყუდრო მოსასვენებელი - საწოლი, მის უკან, კედელზე დაკიდებული უჩვეულო ბრითა და გვერდზე “ამოსული” ხით, განსაკუთრებით ორიგინალურად გამოიყურება. მეგონა, სახლის მშენებლობისას თუ დატოვეს ხე, საგანგებოდ, დეკორაციისთვის. აღმოჩნდა, რომ იქ ხე არასდროს ყოფილა, მერე მიუტანია და ჩაუდგამს.
მასპინძელმა მისვლისთანავე ულამაზესი და მრავალფეროვანი სუფრა გაგვიწყო. გავოცდი და ვკითხე, - ყველა კერძი თქვენი მომზადებულია-მეთქი? - სიდედრმა მომიმზადა, არიქა, სტუმრები მოდიან და არ შერცხვეო, - თითქოს, სერიოზულად მიპასუხა, არადა, ვიცი, დაუოჯახებელია. მერე ამიხსნეს, გამორჩეული გურმანია, ასე რომ, ყველაფერს თავად ამზადებსო. მეგრული ხაჭაპური და ბადრიჯნის კერძი ნაცნობი იყო, თუმცა განსაკუთრებულად, ორიგინალურად მომზადებულ-შეზავებული, მწვანე კერძი ვერ “შევიცანი” და ჩავეკითხე, რა არის-მეთქი? - ეს არის ტყემალი ვაშლის ძმრით და მასში ქათმის ხორცია ჩადებულიო.
ნეტავ, გენახათ, რა ლამაზ თეფშზე იდო! - დამღა რომ არ არსებობდა, ეს თეფში იმ ხანისააო, - ამიხსნა მასპინძელმა და თავის მეგობარს, ბატონ როინს სთხოვა, ზემოთ, ძველ კარადაშია ძველი თეფშები და ჩამოიტანეო, თან ამიხსნა, - აქ აგურით ნაშენებს რასაც ხედავთ, უმეტესობა როინის ნამუშევარია. ძალიან კარგ რამეებს აკეთებს. შინ თუ ესტუმრებით, თავად დარწმუნდებით, მაგრამ არ მინდა, ჩემთან ნაკეთებიც მისას დაემსგავსოს, მირჩევნია, მე მოვიფიქრო, ამიტომ თავი - ჩემი, ხელები - მისიო. აღმოჩნდა, რომ ბატონი როინი ადრე ანზორ კავსაძის კაპელაში მღეროდა. მერე, 1990-იან წლებში ის და დანარჩენი მომღერლები ჩემს მასპინძელს წამოუყვანია და შეუქმნიათ ვაჟთა ფოლკლორული ანსამბლი “მერეხი”...
მაგიდას ისეთი სისწრაფით ემატებოდა კერძები, სხვა თემაზე საუბარს ვეღარც ვასწრებდით, ამიტომ კვლავ ე.წ. ღარიბულ სუფრას (ასე უწოდებდა მასპინძელი, რასაც ვერაფრით დავეთანხმები) დავუბრუნდით. დიდი ვერაფერი გურმანი ვარ, მაგრამ ზოგიერთ კერძს ვცნობ. აქამდე ვიცოდი, რომ ქოთანში წითელ ლობიოს ხარშავდნენ, მაგრამ მაგიდაზე მდგარ ქოთანში ლობიო აშკარად არ იყო. ბატონ ბესოს გაეცინა: ამას საწმელი ჰქვია - წ-ყალი, წ-ვნიანი ანუ ის, რაც გადმოდინდება. ისე დავინტერესდი მისი მომზადების წესით, თითქოს იმავე საღამოს მოვამზადებდი, მაგრამ რეცეპტი მაინც გამოვკითხე. - ქოთანში ვდებთ ქათამს, მოთუშულ ხახვს, დაჭრილ პომიდორს და ვხარშავთ. პარალელურად, ქვასანაყში ვნაყავთ ნიგოზსა და მარილს (დღეს ესეც გამარტივებულია და ბლენდერში მზადდება) და ვამატებთ წინა მასას. მოხარშული ქოთნითვე მიგვაქვს სუფრასთან. სხვათა შორის, აღმოსავლეთ საქართველოში საცივს რომ ეძახიან, ჩვენებური საწმელი მისი “მეგობარიაო”, - ამიხსნა. ბაჟეზეც მითხრა:
სამეგრელოში მას ნედლი მწვანილებით ვამზადებთ, ხოლო გამხმარით - საცივი კეთდებაო... გებჟალიას დანახვა გულწრფელად გამიხარდა, რადგან გამორჩეულად მიყვარს. კიდევ ერთი საჩემო კერძი აღმოვაჩინე, ისიც - ყველით მომზადებული: ერთმანეთში არეულ ჭყინტ ყველსა და ხაჭოს პიტნა ჰქონდა შერეული და უგემრიელესი იყო. - ასე დედაჩემი აკეთებდა და მეც მის კვალს მივყვებიო, - მითხრა მისმა ავტორმა.
ბატონ ბესოს აქ ფოლკლორის სახლი მოუწყვია. ამ ოთახში “მერეხის” რეპეტიციებს ატარებს. მითხრა, - უცხოელებსაც ვასწავლი სიმღერებსო. წინა დღესაც, თურმე, ამერიკელ, ავსტრალიელ და ინგლისელ გოგონებს ამეცადინებდა და თბილისიდან ფოლკლორისტები და ლოტბარები: მალხაზ ერქვანიძე და სოსო კოპალეიშვილი ჰყოლია სტუმრად. მალე აქ ბიჭუნათა ფოლკლორული ანსამბლიც ამღერდება.
იქვე პიანინო დგას, გერმანული “ციმერმანი”, 1884 წლის გამოშვება, ერთ კუთხეში კი ჩარჩოში ჩასმული სანოტო ფურცელია ნოტებითა და მეგრული ტექსტით. სიმღერას “გვიმარა” ჰქვია და ზედა კუთხეში წერია: “მუს.: ბ. ჭითანავასი. ტექსტი: გ. ოტობაიასი”. მაშინ გავიგე, ბატონი ბესო სიმღერებსაც რომ წერდა.
ჩემს მასპინძელს ფარდებიც ორიგინალური უკიდია ოთახში.
- ფარდაშიც კი ჩემი ბუნება და გატაცება იგრძნობა - მე ხომ მებაღეც ვარ და აქაც ბაღებია ათასნაირი მცენარითა და ფრინველითო, - მითხრა. თურმე, ფარდები პარიზული ყოფილა, პრინცესა მიურატის ნაჩუქარი. პრინცესა ვერონიკა დე შაბო მიურატი სალომე დადიანისა და აშილ მიურატის შვილთაშვილის, პრინც ალან მიურატის მეუღლე და ნაპოლეონ ბონაპარტის შთამომავალია. ბატონი ბესოს ნათლული ყოფილა, მართლმადიდებლურად მას მოუნათლავს. ყველაფერთან ერთად, ჩემს უნივერსალურ მასპინძელს ფრანგულიც კარგად სცოდნია და ხან ქართულად, ხანაც ფრანგულად ესაუბრება ნათლულს.
ბესო ჭითანავა:
- რაც პრინცი და პრინცესა ოჯახით საცხოვრებლად საქართველოში გადმოვიდნენ, მას შემდეგ მე და როინიც მათ გვერდით ვართ. ფრანგულიც მათთან ურთიერთობისას შევისწავლე. ჩამოსვლიდან ერთ თვეში მიურატებს საფრანგეთში გამგზავრება მოუხდათ, ქორწილში და სახლი მე ჩამაბარეს. ამ სახლში დიდი საგანძური ინახებოდა - ისტორიული პორტრეტები, რუბენსისა და პიკასოს ნამუშევრები, კუკის ხელნაწერები, მეფეების ფაქსიმილიები... ამ განძის დიდი ნაწილი, სამწუხაროდ, მერე დაიწვა. სახლის კარი ნორმალურად არ იკეტებოდა, არადა, ძალიან არეული პერიოდი იყო, 1996 წელი, როდესაც შუქი თითქმის არ გვქონდა და ძარცვა-ქურდობა-მკვლელობა ჩვეულებრივი ამბავი იყო. მახსოვს, ღამით, შუქი რომ მოვიდოდა ხოლმე და ტელევიზორს ან რადიოს ჩავრთავდი, მაშინვე მეძინებოდა. ასე არ ივარგებდა, აუცილებლად უნდა მეფხიზლა. იქვე ვიპოვე ფერადი ძაფები, ნაჭერი და მრგვალი საქარგავი დაფა, მანამდე პროფესორ მანანა ბუკიას ქარგვას შევსწრებივარ ეკლესიაში და ვცადე, იმ პრინციპისთვის მიმეგნო. ძალიან გავწვალდი, მაგრამ ერთ ღამეში ჯვარი მოვქარგე. მეორე დღეს, წირვაზე მანანა ბუკიას ვუჩვენე. მან კორექტივები შეიტანა და თან მასწავლა, როგორ ჯობდა მუშაობა. მას შემდეგ “ასე ჯობიათი” ხომ ხედავთ, რამდენი რამ მოვქარგე! ხშირად, მგზავრობისასაც ვქარგავ. ისე გარბის ხოლმე დრო, ვერც მანძილს შევიგრძნობ და, რაც მთავარია, ძალიან მშვიდობიანად ვმგზავრობ. ეგ კი არა, თვითმფრინავშიც კი მომიქარგავს. დავაკვირდი და, ბორტზე საქარგავი მასალა თუ არ ავიტანე, მაშინ იწყება რყევები და საშინელებები, ამიტომ ვცდილობ, იქაც სულ ვქარგო. შინ ნაქარგების ძალიან მცირე ნაწილი მაქვს. ჩემი ნამუშევრები აქვს ჩვენს უწმინდესსა და უნეტარესს ილია მეორეს, ჰქონდა ედუარდ შევარდნაძეს, ყოფილი პრეზიდენტის ოჯახს - ქალბატონ სანდრა რულოვსს, პარიზში - ლეპერების ოჯახს, რამდენიმე ტაძარს და ა.შ. ძირითადად, საეკლესიო თემაზე ვმუშაობ - აქ მაქვს “შობა”, მაცხოვრის - რამდენიმე და წმ. სპირიდონის ხატები, ეს გახლავთ აშოტ კურაპალატი - ისეთი ასოციაცია გიჩნდება, თითქოს ქვაზეა ამოტვიფრული...
- ბატონო ბესო, ნიჭიერი ადამიანი ხართ, რომ იტყვიან ხელიდან ყველაფერი გამოგდით, შესანიშნავი წრე გყავთ... მიკვირს, რატომ არ დაოჯახდით?
- რატომ? მრავალშვილიან ოჯახში გავიზარდე. მამა რომ გარდამეცვალა, ჩემი ასაკის იყო, მე კი - 16 წლის. სამი დედმამიშვილი ჩემზე უფროსი მყავდა, ორიც - უმცროსი. ძმა სავალდებულო სამხედრო სამსახურში მსახურობდა, დედა მუშაობდა და მისი ხელფასით ამხელა ოჯახს როგორ არჩენდა? სად იყო მაშინ სოციალური დახმარებები? ოჯახს რომ შევშველებოდი, იმავე სკოლაში დავიწყე დარაჯად მუშაობა, სადაც ვსწავლობდი. მამაც ამ ადგილას მუშაობდა შეთავსებით და მის ადგილას მივედი. მალე სკოლის ცეცხლფარეშიც გარდაიცვალა და სკოლის დირექტორმა იპოლიტე ჩემინავამ (ღმერთმა ნათელში ამყოფოს მისი სული) მითხრა: აქ ხომ გაქვს ხელფასი 80 მანეთი, ცეცხლფარეშად თუ იმუშავებ, 150 ლარი გექნება. თანაც ის სამუშაო სეზონურია. თუ დათანხმდები, მე ყოველ დილით, ადრიანად მოვალ, ნახშირს შემოგაზიდვინებ, შენ კი მერე ღუმელში ჩაყარეო (ხედავთ, რამხელა რაღაც გამიკეთა იმ კაცმა?!) და... დავთანხმდი. მახსოვს, ჩემი ასაკის ბავშვები მოდიოდნენ და სიგარეტს უკიდებდნენ იმ ღუმლიდან, მე კი იქ ვმუშაობდი. 15 წლიდან ვმღეროდი ანსამბლ “ჩელაში”. ყველაზე პატარა ვიყავი - თეთრთმიან კაცებს შორის შავი ხოჭოსავით ვიდექი. მერე სოფელ ორსანტიის სკოლაში გუნდის ხელმძღვანელის შტატი რომ გათავისუფლდა, შემომთავაზეს და იქ გადავედი სამუშაოდ. დღისით იქ ვიყავი, ღამით - საკონსერვო ქარხანაში. რასაც მიხდიდნენ, თითქმის სრულად ძმას ვუგზავნიდი “ჯარში”, არ მინდოდა, უმამობა დატყობოდა, რადგან მამაც ასე აკეთებდა... მერე, რამდენჯერაც რაღაც საქმე დავიწყე, ან ვიღაც დაგვეღუპა, ან ვიღაც ჩვენიანს სხვა რამ გაუჭირდა, ერთხელ სახლიც დაგვეწვა და ნულიდან დავიწყეთ ცხოვრება; ოჯახის წევრები რომ დაოჯახდნენ, ზოგიერთი ერთხანს ჩემი მისახედი გახდა. საბედნიეროდ, ახლა, ნელ-ნელა აიწყეს ცხოვრება და უკვე აქეთ - მე მეხმარებიან... მოკლედ, ასეთი ნაწვალები და ნაშრომი ვარ. როდისღა დავოჯახებულიყავი?!
სუფრასთან საუბრის შემდეგ კვლავ სახლის დათვალიერება განვაგრძეთ. სამზარეულო პირველ სართულზეა და, საბოლოოდ, ხალხურ-კლასიკური სტილის ნაზავი იქნება. მეორე სართულიც შთამბეჭდავია. იქვე 200 წლის კორსიკული კარადა დგას, საფრანგეთში მოხუც ქალბატონს - მადამ პერსას უჩუქებია ჩემი მასპინძლისთვის: ამას ჩემი შვილიშვილები მაინც გადააგდებენ და რადგან შენ ძველი ნივთები გიყვარს, საქართველოში თუ წაიღებ, გაგატანო. თვითონ - არა, მაგრამ მიურატებს კი ჩამოუტანიათ და ოჯახის ნათლიისთვის სიურპრიზად მანქანით მიუყენებიათ კარზე საჩუქარი. მართლაც ლამაზი კარადაა და ბატონ ბესოსაც ძალიან მოსწონს.
მეორე სართულზეა აგურით ნაშენები ბუხარი, რომელიც სხვა ოსტატს გაუკეთებია. ბუხარს ზემოთ სხვადასხვა დეტალი ამშვენებს. თურმე, მარტვილში ბავშვებს ქვაზე მუშაობას ასწავლიან და რაიმე დეტალი რომ უფუჭდებათ, ბატონ ბესოს უნახავენ, ეს უკანასკნელი კი დეკორისთვის იყენებს. თუმცა დეკორი, უნებლიეთ, თემატურად დაეწყო - თავში ჯვარი ღმერთის სადიდებლად, ქვემოთ - დედამიწა, ხოლო ნაყოფის სიმბოლოდ - გვიმრის ფოთოლი და ა.შ.
მესამე სართულზე ვერ ავედით, რადგან ჯერჯერობით ასასვლელი არ გაუკეთებიათ. კოშკიდან, თურმე, შესანიშნავი ხედი იშლება - აფხაზეთის საზღვარზე მდებარე სათანჭოს მთაც კი მოჩანს... ალბათ, მთელ სახლს - გაკეთებულს თუ გასაკეთებელს, ვერც აღვწერ სიტყვებით, მაგრამ იმედი მაქვს, ზუგდიდში შემდეგი სტუმრობისთვის სამშენებლო და სარემონტო სამუშაოები დასრულებული დაგვხვდება და სრულყოფილ სახლსაც “ჩავიბარებთ”.
რაც შეეხება ბატონი ბესოს მებაღეობას, გაოცება აქაც ვერ დავმალე - რას წარმოვიდგენდი, თუ ზუგდიდში დადიანების სასახლის წინა ეზო, მარტვილისა და სალხინოს მონასტრების ეზოებიც მისი გამწვანებული იყო. ბატონი ბესოს სანერგეს სანახავად მისი მეორე სახლის ეზოში გადავედით. აღმოჩნდა, რომ სანერგე 3200 კვ.მ ფართობზეა მოწყობილი. ადრე, თურმე, სათბურის შენობაც ედგა, მაგრამ დიდ თოვლს დაუნგრევია. სანერგეში 11 სახეობის მარტო წიწვოვანი მცენარე აქვს, რომელიც ეზოების გასამწვანებლად გამოიყენება. აქვე გვხვდება: ვერცხლისფერი ჭანჭატი; აბელია, რომლითაც კატალოგები იწყება; ულამაზესი მარადმწვანე ძახველი; ჯუჯა ბამბუკები; წითელყვავილიანი კალესტემონები; პასიფლორა, იგივე ვნების ყვავილი - მარადმწვანე მცოცავი მცენარე, რომლის კოლექციაც ჰქონდა - ლურჯი, სტაფილოსფერი, თეთრი... რატომღაც მხოლოდ ეს უკანასკნელი დარჩენილა. მისგან, თურმე, ტალავერის გაკეთებაც შეიძლება, მაგრამ ცოტათი ყინვამოშიშია. ბატონ ბესოს აქვე პატარა ინკუბატორიც აქვს. სწორედ აქ იბადებიან მცენარეები და მერე გადიან გარეთ. აქ ვნახე ულამაზესი წიწვოვანი ხეები, მწვანეში შერეული თეთრი წიწვებით. ჭითაწყლის ეკლესიის ბაღშიც მისგან წაუღიათ ამ ჯიშის ხეები, ოღონდ მათ ვერცხლისფერი წიწვები აქვთ. ინკუბატორშია დეკორატიული ლუნიცერა, ტოტებით რომ ჩამოიტანა და თავის სანერგეში გაახარა, - რომ წამოიზრდება, შეგიძლია შეკრიჭო ხოლმე და კონკრეტული ფორმა მისცეო, - მითხრა. ასევე, ჩამოიტანა ალვის ხის ტოტებიც თურქეთიდან და ისიც გაახარა. უკვე დაფესვიანებულია, ოღონდ ქოთნებში კარგად ვერ იზრდება, სივრცე და სიღრმე სჭირდება, გადასარგავად კი დამხმარე არავინ ჰყავს... კიდევ ვინ მოსთვლის, რამდენი საუცხოო მცენარე ვნახე ჩემი მასპინძლის სანერგეში. ყველაზე იშვიათი მის “ოჯახში” გინკო ბილობა ყოფილა, მცენარე შესაშური იმუნიტეტით - ხიროსიმასა და ნაგასაკში, ატომური დაბომბვის დროს, მხოლოდ ეს ხე გადარჩენილა. მისგან კეთდება წამალი ბილობილი. დაბოლოს, ამ სანერგეშია ჯუჯა გარდენია, რომელიც ბატონმა ბესომ ჩემი ვერანდისთვის მაჩუქა - მან და კიდევ ორმა ყვავილმა აშკარად დაამშვენა ჩემი აივანი.
ირმა ხარშილაძე
კომენტარები